Säsongsarbetslösa bör få mer stöd från Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen bör arbeta mer aktivt med att få de säsongsarbetslösa att söka arbete och ge dem likvärdig tillgång till arbetsmarknadspolitiska program. Detta visar en granskning från Riksrevisionen.

Riksrevisionen har granskat hur regeringen, Arbetsförmedlingen och Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen har arbetat för att de säsongsarbetslösas tid i arbetslöshet inte ska bli onödigt lång. De personer det handlar om har arbete under en säsong men är arbetslösa under längre perioder mellan säsongerna under flera år i följd. Gruppen utgjorde en procent eller cirka 3000 personer av dem som hade arbetslöshetsersättning 2006–2008. De flesta säsongsarbetslösa finns inom intresseorganisationer, religiösa samfund och byggverksamhet. Andra yrkesområden som berörs är jordbruk, rekreation, kultur och sport, skogsbruk samt hotell och restaurang. Enligt Riksrevisionens granskning tycks gruppen minska bland annat som en följd av de generella förändringarna i arbetslöshetsförsäkringen.

Riksrevisionens slutsats är att Arbetsförmedlingen kan arbeta mer aktivt med de säsongsarbetslösa. Denna grupp får, enligt arbetsförmedlarnas bedömning, mer sällan än andra arbetssökande ta del av arbetsmarknadspolitiska program. De säsongsarbetslösa söker enligt förmedlarna arbete mindre aktivt än andra sökande. Riksrevisionen anser att Arbetsförmedlingen kan bidra till att korta de säsongsarbetslösas tid utan arbete genom att ge dem likvärdig tillgång till arbetsmarknadspolitiska program och ställa högre krav på att de aktivt söker arbete. Syftet är att på sikt komma närmare målet om sysselsättning hela året.

– Även om gruppen tycks minska finns det ekonomiska vinster att göra för samhället om de här personerna arbetar heltid hela året. Arbetsförmedlingen bör därför intensifiera sitt arbete för att ge de säsongsarbetslösa samma grad av stöd som andra arbetssökande, säger riksrevisor Gudrun Antemar.

Fakta: Enligt riksdagen ska arbetslöshetsförsäkringen vara en försäkring som utgår under en period av omställning mellan arbeten. Försäkringen ska inte ge hjälp att stanna kvar inom ett yrke där det är brist på arbetstillfällen eller fungera som en subvention till företag. Arbetsförmedlingen är ansvarig för att kontrollera att de säsongsarbetslösa söker arbete aktivt och breddar sitt geografiska och yrkesmässiga sökområde.

Rapporttitel: Säsongsarbetslösa och arbetslöshetsförsäkringen – omställningsförsäkring eller yrkesförsäkring? (RiR 2011:1) Rapporten kan hämtas och beställas på www.riksrevisionen.se

Riksrevisor: Gudrun Antemar

Projektledare: Daniela Lundin, 08-517 141 84, 073-445 21 84