Skatteverket effektivt i sin vägledning, men ytterligare regelförenkling behövs

Ett skattesystem med tydliga regler är viktigt för att skattebetalarna ska göra rätt.
Skattesystemet har förenklats för privatpersoner medan det fortfarande är komplicerat för företag. Skatteverket arbetar i huvudsak effektivt med vägledning, men regeringens arbete med regelförenkling på skatteområdet bör enligt Riksrevisionen intensifieras.

Riksrevisionen har granskat Skatteverkets arbete med att tillgodose företagens behov av vägledning och i vilken mån regeringen arbetar aktivt och ändamålsenligt med att förenkla reglerna på skatte­området.

Riksrevisionen konstaterar att Skatteverket arbetar effektivt med vägledning men att det går att göra vissa förbättringar. Ett exempel är att utvecklingen av e-tjänster anses vara dyr och tidskrävande. Däremot har Skatteverket, genom nya modeller för kvalitetssäkring och kompetensplanering, förbättrat
förutsättningarna för företagen att få korrekt information när de vänder sig dit.

Riksrevisionen ser också positivt på Skatteverkets arbete med att uppmuntra till och ta hand om signaler från den egna verksamheten om förenklings- och förändringsbehov.

Regeringen kan förenkla för företagen och förbättra förutsättningarna för Skatteverkets arbete genom regelförenklingar i skattesystemet. Riksrevisionen har gått igenom ansökningar om förhandsbesked hos Skatterättsnämnden och de regelförändringsförslag rörande skatt som Finansdepartementet har skickat till Regelrådet. Baserat på detta menar Riksrevisionen att det krävs mer regelförenkling för att skapa större märkbara förenklingar för företagen.

– De förslag som regeringen tagit fram för att förändra skattelagstiftningen för företag handlar i låg
utsträckning om förenkling, säger projektledare Henrik Allansson.

En orsak till detta är enligt Riksrevisionen att målkonflikter kan uppstå när förenkling ska vägas mot rättviseaspekter, risker för skattefusk m.m.

– Ett aktivt arbete med förenkling är viktigt för att upprätthålla förtroendet för skattesystemet. Vi
rekommenderar därför regeringen att intensifiera arbetet med att förenkla skattereglerna för företag,
säger riksrevisor Margareta Åberg.

Rapporten finns att ladda ned från Riksrevisionens webbplats