Staten tar inte sitt ansvar för informationen på tjänstepensionsmarknaden

Varken regeringen, Finansinspektionen eller Konsumentverket tar ansvar för tillsynen av informationen om tjänstepensionen. Många konsumenter har svårt att förstå informationen och har därmed inte möjlighet att göra medvetna val.

Riksrevisionen har granskat tillsynen av information på den kollektivavtalade tjänstepensionsmarknaden. Tjänstepensionen berör cirka 90 procent av alla som arbetar och kan ha stor betydelse för den slutliga pensionen.

Granskningen visar att informationen om tjänstepensionen inte är anpassad till konsumenternas behov. Det saknas till exempel information om de antaganden som ligger till grund för utbetalningen av tjänstepensionen, det vill säga livslängdsantaganden och prognosränta. Avgifter redovisas i procent trots att konsumenter har svårt att förstå hur procentuella avgifter påverkar kapitalet på lång sikt.

Finansinspektionen och Konsumentverket ska se till att informationen till konsumenterna är tillförlitlig och lätt att förstå. Men trots att myndigheterna har känt till problemen under flera år har de inte gjort något för att förbättra situationen.

– Finansinspektionen och Konsumentverket har inte tagit sitt ansvar och sett till att informationen är anpassad till konsumenterna. Det gör att konsumenterna har svårt att göra medvetna val inom tjänstepensionen, säger riksrevisor Jan Landahl.

Riksrevisionen rekommenderar regeringen att vidta åtgärder för att Finansinspektionen och Konsumentverket ska ta sitt tillsynsansvar. Finansinspektionen bör öka tillsynen av livförsäkringsföretagens information till konsumenterna så att de kan göra medvetna val. Konsumentverket bör vidta eller föreslå åtgärder för att stärka konsumenternas ställning på det kollektivavtalade tjänstepensionsområdet.

Bakgrund: Tjänstepensionens andel kan utgöra upp till hälften av den slutliga pensionen. Den kollektivavtalade tjänstepensionen regleras i huvudsak av arbetsmarknadens parter medan staten arbetar för ett gott konsumentskydd och bedriver tillsyn genom Finansinspektionen och Konsumentverket. Regeringens konsumentpolitiska mål är att konsumenterna ska ha makt och möjlighet att göra aktiva val.

Rapporttitel: Vem tar ansvar? Statens tillsyn av information på tjänstepensionsmarknaden (RiR 2012:16)

Riksrevisor: Jan Landahl

Projektledare: Jimmy Hollén, 08-5171 42 14