Styrningen av privat äldreomsorg brister

Staten har inte fullt ut tagit sitt ansvar för att säkra kvaliteten i privat äldreomsorg. De avtal som kommunerna sluter med privata vårdgivare saknar dessutom ofta tydliga krav på kvalitet och insyn. Därmed minskar möjligheten för äldre att påverka samtidigt som risken för missförhållanden ökar.

Riksrevisor Claes Norgren kommenterar resultatet av sin första granskning:
– Utvecklingen med ett ökat antal utförare i äldreomsorgen innehåller många möjligheter, men det ställer krav på kvalitetssäkring och insyn. Regeringen bör se över lagstiftningen så att detta fungerar.

Riksrevisionens granskning visar att Socialstyrelsen saknar kunskap om och inte följer upp kommunernas avtal med privata utförare, trots att avtalen spelar en nyckelroll i att säkra kvaliteten. I granskningen har också framkommit att länsstyrelserna, som beviljar tillstånd för särskilda boenden för äldre, ofta utfärdar tillstånden på bristfälliga underlag. Detta är anmärkningsvärt eftersom tillstånden löper på obestämd tid. Det är ovanligt att kommunerna i sina avtal med privata aktörer ställer krav på vilka effekter omsorgen ska ge. Till exempel ställer kommunerna ofta krav på att det ska finnas olika typer av matsedlar, men begär sällan att de äldres viktutveckling ska följas. Kommunernas avtal saknar också ofta det lagfästa kravet på insyn för allmänheten liksom handledning för personalen.

Granskningen visar även att det kan vara svårt för personalen i privat äldreomsorg att veta vad de får säga om sin arbetsplats. Personalen får å ena sidan inte röja företagshemligheter, men är å andra sidan skyldiga att anmäla allvarliga missförhållanden enligt lex Sarah. Till detta tillkommer att skyddet för yttrandefriheten gentemot arbetsgivare är oklart för anställda i privat verksamhet.

– Det oklara rättsläget kan göra det svårt för personalen att påpeka fel och missförhållanden i omsorgen, avslutar Claes Norgren.

Fakta: Kommunerna ansvarar för äldreomsorg. Staten ska genom lagstiftning, tillsyn och tillståndsgivning skapa förutsättningar för god kvalitet och följa utvecklingen. År 2006 bodde drygt 13 000 eller 14 % av de äldre i särskilt boende hos privata utförare. Drygt 15 000 eller 11 % av de äldre som mottog hemtjänst fick det av privata utförare. Samma år köpte kommunerna privat hemtjänst och äldreboende för närmare 10 miljarder kronor.

Rapporttitel: Statens styrning av kvalitet i privat äldreomsorg. RiR 2008:21.

Rapporten kan hämtas och beställas på www.riksrevisionen.se

Ansvarig riksrevisor: Claes Norgren, 08-517 140 30
Projektledare: Cecilia Ryberg, 08-517 142 75, 073-445 22 75