Svag kontroll av bidrag som regeringen betalar ut

Riksrevisionen har granskat bidrag som regeringen och Regeringskansliet fördelar till kommuner, landsting, organisationer, ideella föreningar, privata företag och enskilda personer. Granskningen visar att det finns problem med styrning och kontroll i bidragshanteringen. Bidrag har i flera fall betalats ut utan stöd i tydliga riktlinjer.

Tidigare granskningar har visat på problem med styrning, kontroll och organisation av de bidrag som regeringen och Regeringskansliet fördelar. Riksdagen begärde därför år 2001 att regeringen skulle vidta åtgärder för att komma till rätta med de problem som framkommit. Riksdagens utgångspunkt var att regeringen och Regeringskansliet endast undantagsvis borde hantera bidrag. Riksrevisionens granskning visar att regeringen de senare åren genomfört flera åtgärder i linje med riksdagens krav. Några nya stora bidragssatsningar har inte introducerats och de årliga bidragsvolymen har mellan 2001 och 2005 halverats från 3,4 miljarder till 1,5 miljard kronor. Regeringen har också förtydligat sina interna riktlinjer för utbetalning av bidrag. Samtidigt visar granskningen att de tjänstemän som handlägger bidrag inte alltid känner till riktlinjerna. Bidrag har i flera fall betalats ut utan stöd av tydliga riktlinjer för handläggningen. Regeringskansliet saknar också system som gör det möjligt att ge en samlad och systematisk redovisning av bidragen.

–Även om det skett tydliga förbättringar, är det anmärkningsvärt att regeringen och Regeringskansliet inte lyckas få till en samlad redovisning av dessa bidrag. Det försvårar inte bara för uppföljningen utan leder också till att riksdagen inte får en samlad återrapportering av bidragen, säger riksrevisor Lennart Grufberg.

Fakta: Bidragen som regeringen och Regeringskansliet fördelar varierar kraftigt i storlek och betalas ut till en rad olika ändamål. Friidrotts-EM i Göteborg 2006 tilldelades till exempel 10 miljoner i bidrag från regeringen. Tidigare bidragssatsningar som har hanterats av regeringen och Regeringskansliet är Östersjömiljarden och Kretsloppmiljarden.

Rapporttitel: Bidrag som regeringen och Regeringskansliet fördelar, RiR 2006:32, www.riksrevisionen.se

Ansvarig riksrevisor: Lennart Grufberg, 08-517 140 10, 0734 45 20 10
Projektledare: Liv Hammargren, 08-517 140 76, 0734 45 20 76