Kritikerrosade och älskade Kåldolmar och Kalsipper äntligen på turné runt om i landet

Report this content

Nionde augusti är det premiär för turnéversionen av publiksuccén Kåldolmar och Kalsipper i Timrå. Föreställningen har fått publiken att dansa i gröngräset och kritikerna att jubla. Parkteatern och storbandet Club Killers gör sin version av Nationalteaterns klassiker. Mod, solidaritet och dans är huvudingredienserna i denna äventyrliga familjekonsert med massor av fantasi och humor.

Folkets Hus och Parker och Riksteatern i samarbete med Parkteatern presenterar Kåldolmar och Kalsipper. Nationalteaterns guldkorn till låtar får nytt liv i denna uppsättning och nya generationer får möjlighet att förälska sig i och ta del av en riktig sjuttiotalsklassiker.

Så här skrev pressen om Parkteaterns föreställning 2013

"Parkteaterns version är befriande vildvuxen och färgrikt fantasifull"

- SvD

"Det formligen sprakar av glädje och energi"

- Expressen

"Ett surrande lyckligt sommarkalas i mänsklighetens tecken"

- DN

"Knasig kabaréklassiker håller än"

– DN

Om föreställningen

Möt Yllet som söker sina vänner, och sjung med i klassiska låtar som Ylle, Alla är rädda för spöket, Jenny, havets skräck och Vi cyklar runt i världen – förvandlade till reggae, ska, rock steady och calypso.

Kåldolmar och Kalsipper spelades i Stockholms parker sommaren 2013 och spelas även i denna sommar i Stockholm.

Club Killers är ett storband från Stockholm som blivit kända för sina återkommande klubbkvällar och samarbeten med till exempel Robyn, Håkan Hellström och Neneh Cherry.

Kåldolmar och kalsipper

Föreställningen är baserad på sagan som skrevs till Nationalteaterns skiva av Peter Wahlqvist och Håkan Wennberg.

Musik och låttexter: Ulf Dageby, Anders Melander Låttexter: Hans Mosesson (Tjänare), Peter Wahlqvist (Valens sista sång)

Regi: Kajsa Isakson Dramaturg/Bearbetning: Mathias Worbin och Kajsa Isakson

Scenografi: Mattias Broberg

Kostym: Peter Holm

Mask: Erika Nicklasson

Kapellmästare: Viktor Brobacke

Medverkande: Lisa Larsson, Maria Sundbom, Malin Halland och Katarina

Cohen

Club Killers

Daniel Rossetti, Anders Kappelin, Gustav Nahlin, Patrik Kolar, Robert Cronsioe, Gustav Bendt och Johan Norin.

Turnéplan: 9/8 Timrå, Folkan Waterfront, 10/8 Eskilstuna, Parken Zoo, 11/8 Uppsala, Parksnäckan, 12/8 Alvesta, Tyrolen, 14/8 Göteborg, Götaplatsen, 16/8 Sävsjö, Folkets Hus, 17/8 Malmö, Malmöfestivalen, 23/8 Skoghall Folkets Hus och 24/8 Ulricehamn, Bryggan.

För intervjuer eller andra förfrågningar, kontakta Gunnar Bränström, Folkets Hus och Parker:

gunnar.branstrom@fhp.nu, 076-766 87 10

Presskontakt Riksteatern vecka 30 Matilda Asp, telefon 070-6375940

För pressbilder se Riksteaterns mediabank

För information om alla Riksteaterns och Folkets Hus och Parkers gemensamma produktioner se:  www.vipresenterar.se

Om Riksteatern Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Över 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern medverkar till fler än en miljon scenkonstbesök per år och har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med teatrar i Finland. Riksteaterns Tyst Teater har sedan 1977 spelat teater för döva och hörande barn, unga och vuxna. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.

Taggar: