Riksutställningar tar internationell konstbiennal på turné

Report this content

Göteborgs internationella biennal för samtidskonst är den enda internationella biennalen för samtidskonst i Sverige. Som första biennal kommer den nu att gå ut på en nationell och internationell turné. Sju konstnärer från den internationella samtida konstscenen valts ut för vandringsutställningen. Turnén inleds våren 2010 och pågår till hösten 2011.

Vandringsutställningen, med samma namn som biennalen – What a Wonderful World, är producerad av Riksutställningar i samarbete med Röda Sten, huvudman för Göteborgs Internationella Konstbiennal 2009. Turnéläggningen pågår just nu för fullt och de första orterna beräknas vara klara under hösten. What a Wonderful World avser att omfamna det breda spektra av vad det innebär att vara människa, med såväl underverk som missgrepp genom samtida konstnärers blick och verk. Vandringsutställningen reflekterar över det politiskas tillblivelse genom att belysa aspekter på individuella/kollektiva val, demokratiskt deltagande, och konstens förmåga att gestalta, tolka och förmedla iakttagelser och rörelser i samhället. Syftet med utställningen, som i första hand riktar sig till unga vuxna är att öka förståelsen och medvetenheten om hur konstnären, ett konstverk och konstnärliga processer kan bidra till individuella och kollektiva val samt hur detta påverkar samhällsutvecklingen. Ett av huvudmålen är även att tillgängliggöra den typen av kulturupplevelse som en samtidskonstbiennal ger till en större och bredare publik. Deltagande konstnärerna är Love Enqvist [SE], Tim Etchells [GB], William Kentridge [ZA], Kristina Kvalvik [DK], Tracy Moffatt [US], Catherine Sullivan [US] och Alexander Vaindorf [SE]. Biennalen i Göteborg är öppen mellan den 5 sep och 15 nov 2009. För mer information och pressmaterial vänligen kontakta: Eric Fugeläng, Enhetsledare för Marknad och Kommunikation, Riksutställningar Tfn + 46 498 79 90 69, mob +46 768 79 19 69 E-post eric.fugelang@riksutstallningar.se Riksutställningar har till uppdrag är att producera och turnera vandringsutställningar som ger människor möjlighet att förstå och påverka sin samtid. Vi bedriver även kunskapsutveckling i form av exempelvis kurser och seminarier, med syfte att utveckla utställningsmediet, med tydliga internationella tentakler.