Rikta ökade byråintäkten med 75 %

Report this content

Rikta ökade byråintäkten med 75 % Rikta koncernen, ett av Sveriges ledande företag inom kommunikation, ökade förra året byråintäkten med 75 % till 42,1 mkr (24,0 mkr 1997). Resultat efter finansnetto uppgick till 6,1 mkr (3,6 mkr). Omsättningen steg till 59,9 mkr (31,9 mkr) och medeltalet anställda ökade till 34 (21). Vid inledningen av 1999 har Rikta 52 medarbetare. Byråintäkten per anställd i koncernen uppgick 1998 till 1 238 tkr (1 142 tkr). - Rikta stärkte under förra året sin ställning som ett av Sveriges ledande företag i sin bransch, säger VD i Rikta kommunikation Mats Agurén. Den ökade faktureringen beror dels på större och mer långsiktiga uppdrag, dels på utökade uppdrag från befintliga kunder. Under hösten 1998 öppnade Rikta kontor i Malmö, med idag fyra medarbetare. Under våren 1999 öppnar Rikta kontor i Göteborg. Rikta Kommunikation AB är ett av Sveriges ledande företag i sin bransch med 52 anställda. Rikta grundades 1990 och har idag kontor i Stockholm och Malmö. VD är sedan årsskiftet Mats Agurén, tidigare informationsdirektör vid STORA och Electrolux. Rikta ägs av moderbolaget Rikta Intressenter, som i sin tur har fyra delägare. VD och koncernchef i Rikta Intressenter Peter Erikson äger 51 %, Olof Stenhammar 20 % samt arbetande delägare Carl-Johan Wachtmeister 19 % och Mats Fogelberg 10 %. Rikta arbetar med analys, strategi och genomförande av uppdrag för både företag, organisationer och myndigheter. Uppdragen innefattar intern kommunikation, samhällskontakter, finansiell kommunikation, massmedierelationer och marknadskommunikation. För ytterligare information kontakta VD Mats Agurén, tfn 08-522 233 00. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/03/16/19990316BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/03/16/19990316BIT00230/bit0002.pdf