Transcom nyetablerar i Ericssonfabrik i Norrköping

Report this content

Transcom nyetablerar i Ericssonfabrik i Norrköping Kundvårdsföretaget Transcom tar över delar av Ericssons fabrik i Norrköping. Under sommaren påbörjas nyrekryteringarna och en ombyggnation. I september beräknas Transcom öppna sin verksamhet i Norrköping. - Vår målsättning är att sysselsätta 220 medarbetare i Norrköping, säger Tobias Wirén, VD för Transcom, som med sina 1 700 medarbetare är Sveriges ledande kundvårdsföretag. Ericsson beslutade vid årsskiftet att lägga ned sin Norrköpingsfabrik vilket innebär att 580 personer blir utan arbete. När det Kinnevikägda kundvårdsföretaget Transcom nu tar över delar av lokalerna startas också den största rekryteringskampanjen i Norrköping på flera år. - Hur många av de 220 nya jobben i Norrköping som går till Ericssonanställda är inte möjligt att säga något om idag. Men Ericssonanställda med rätt kompetens har lovats förtur i rekryteringsprocessen, säger Tobias Wirén. Transcom ger sina uppdragsgivares kunder personlig hjälp via telefon, internet, post samt fax så att de kan använda sina produkter och tjänster på bäst sätt. Bland Transcoms uppdragsgivare finns Swebus, Färdtjänsten i Stockholm, Comviq, SBAB, Scandic Hotels, Viasat och Tele 2. Transcom växte 115 procent Transcoms huvudkontor finns i Karlskoga. För elva månader sedan etablerade sig Transcom också i Kungsör. För sex månader sedan startade verksamheten i Strömsnäsbruk och till skolstarten öppnar företaget i Norrköping. - Tack vare den snabba expansionstakten har vi nått taket för nyrekryteringar på våra tidigare etableringsorter. Norrköping har tillräckligt invånarunderlag för att vi ska hitta rätt medarbetare och snabbt kunna starta verksamheten, säger Wirén. Transcom ökade förra året antalet anställda med cirka 800 personer och före årets slut beräknas företaget att ha över 2 000 medarbetare. Branschen i övrigt växer med omkring 35 procent per år. Hela branschen beräknas i år växa med 4 000 personer*. Samtal med näringsministern Samtal förs även med näringsminister Björn Rosengren och Kinneviks VD Viggo Carlund, tillika styrelseordförande i Transcom, om möjligheten att etablera ytterligare verksamhet i såväl Norrköping som andra orter som drabbats av nedläggningar. Outsourcing växer lavinartat och för Transcoms del är det närmast en fördel att etableringar sker utanför storstäderna. I Sverige finns ett 40-tal renodlade kundvårdsföretag. Kinnevikägda Transcom är Nordens ledande kundvårdsföretag med sina 1 700 anställda i Sverige, Norge och Danmark. *Enligt undersökningen Kundvård -99, rekvireras från Marita Colin; 0586 - 79 50 16 För mer information: Tobias Wirén, VD Transcom: 0586 - 79 50 14, 070 - 462 50 14 Jan Andersson, marknadschef: 0586 - 79 50 33, 070 - 462 50 33 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/26/19990526BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/26/19990526BIT00110/bit0002.pdf