Elproduktionen vid Ringhals 2 avslutad

Report this content

Efter 44 års produktion stängdes kärnkraftsreaktorn Ringhals 2 av i morse klockan 08:56
– Den slutliga avställningen var väl förberedd och gick som planerat berättar Ringhals VD Björn Linde.

Ringhals 2 har under sin drifttid producerat hisnande 216 130 148 000 kilowattimmar fossilfri el. Det motsvarar hela Göteborgs elförbrukning under 43 års tid.

– Det är med lite vemod och mycket stolthet i hjärtat vi stänger Ringhals 2. Under mer än fyra decennier har den bidragit till landets tillväxt och miljö med sin fossilfria el, säger VD Björn Linde.

– Sedan stängningsbeslutet kom 2015 har våra medarbetare varit fast beslutna att köra anläggningen säkert och stabilt ända in i mål. Jag är mycket imponerad och stolt över sättet vi gjort det på, säger Linde.

Nu startar nästa fas i reaktorns livscykel. Det första steget efter att effektdriften upphört är att tömma reaktorn på kärnbränsle, därefter börjar anläggningen förberedas för nedmontering. Den kommer starta i större skala andra halvåret 2022.

• Ringhals 2 är - sitt namn till trots - den första av fyra reaktorer som togs i kommersiell drift vid Ringhals kärnkraftverk i januari 1975. Anläggningen är en tryckvattenreaktor med en effekt på 900 MW.

• Som mest producerade anläggningen 2006 med 6 839 373 MWh. Dess höga tillgänglighet var en starkt bidragande orsak till Ringhals totala produktionsrekord på 30 TWh som sattes 2018.

• Beslutet att stänga Ringhals 2 fem år tidigare än planerat togs 2015 av lönsamhetsskäl.

• Vid stängningen har anläggningen producerat sammanlagt 216 terawattimmar fossilfri el.

• Ringhals kärnkraftverk har fyra anläggningar. Investeringar för långtidsdrift görs i 80-talsreaktorerna Ringhals 3 och 4. Ringhals 1 stänger i december 2020.

• Ringhals är arbetsplats för 1 270 anställda och cirka 500 konsulter i 60 yrkeskategorier, kärnkraftverket är beläget på västkusten i Varbergs Kommun cirka sex mil söder om Göteborg.

För mer information kontakta Ringhals presschef Anna Collin 0722–216 428 eller stf presschef Anna Wallrud 0340-647 01 28.

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: corporate.vattenfall.se

Taggar: