Kärnkraftsanställda skänker 250 000

Avstår julklapp till stöd för krigsdrabbade barn

Istället för julklappar till personalen skänker Ringhals och Forsmark motsvarande belopp till välgörenhet. I år har medarbetarna bestämt att pengarna, drygt 250 000 kronor, ska stödja krigsdrabbade barns rättighet att gå i skola. Gåvan skickas till Musikhjälpen i Örebro – på cykel.

På Ringhals och Forsmark arbetar många cykeltokiga. Och lite tokighet krävs när de båda kärnkraftverken på torsdag skickar varsin cykelburen delegation till Örebro – en sträcka på 37 mil från Ringhals och 25 mil från Forsmark.

Målet är Musikhjälpens bur på Örebros stora torg, dit cyklisterna anländer vid 17-tiden på fredag för att överlämna kärnkraftsmedarbetarnas gåva på 250 000 kronor. Musikhjälpens insamling syftar i år till att fler barn i krig och konfliktområden ska få gå i en säker skola.

Det är de anställda själva som röstat fram vilket ändamål som ska få årets julgåva och även utmanat kommunikationschef Ulf Bernström att cykla med gåvan till Örebro.

– Jag tycker det är både en god sak och en häftig grej. Och det känns så klart stort att våra jobbarkompisar litar på att vi ska klara av det här, säger Ulf Bernström.

– Att cykla till Örebro låter kanske långt, men vi som kör är vana cyklister och räknar med att kunna hålla en snittfart på 30 km/h. Det som skulle kunna ställa till det är vädret, vi vill ju helst inte vobbla fram i snöslask, säger Anders Franzén, som gör kommunikationschefen sällskap de 37 milen från Ringhals.

Musikhjälpen-cyklisterna lämnar Ringhals torsdag eftermiddag och övernattar i Herrljunga. Andra etappen startar fredag morgon klockan 07.00 med sikte på gemensam målgång i radioburen fredag eftermiddag klockan 17.00.

- Det blir mörkt och kallt och säkert en del mentala svackor längs vägen. Men när jag fick frågan tackade jag ja direkt. Det är hela poängen med cykling: att det är gött när det är jobbigt, säger Martin Jägryd, cyklist nr 3 i Ringhalsgänget.

Du kan följa Ringhalsarnas färd i sociala medier och på Ringhals hemsida:
Twitter: https://twitter.com/vattenfall_se?lang=sv
Facebook: https://www.facebook.com/vattenfallSE/
Ringhals: https://corporate.vattenfall.se/om-oss/var-verksamhet/var-elproduktion/ringhals/

Kontakt:
Anna Collin, stf presschef Ringhals AB samt förare av följebil, 0340-647028, anna.collin@vattenfall.com

Ringhals ingår i Vattenfallkoncernen. Vattenfall är ett statligt svenskt energiföretag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. ”Energy You Want” – Vattenfalls vision är att vara en engagerad partner till såväl sina kunder som samhället i stort genom att erbjuda lättillgängliga och innovativa energilösningar. Vattenfall har som mål att vara ledande inom hållbar produktion och därigenom trygga en tillförlitlig och kostnadseffektiv energiförsörjning.

Taggar: