14 miljoner kronor till Stockholmare i utsatthet

”Pynta till förmån för Stockholms jullösa” var uppmaningen från Stockholms Stadsmission som i samband med årets julinsamling placerade en julgran i Kungsträdgården. Granens belysning har tänts i etapper i takt med att bidrag från allmänhet och företag har kommit in till förmån för Stockholmare i hemlöshet. Nu är hela granen tänd vilket innebär att över 14 miljoner kronor har skänkts

Cirka 5600 personer i Stockholms län och 2900 i staden lever i hemlöshet. Utöver kylan blir det runt jul extra påtagligt att man står utanför samhällets gemenskap. Tillsammans med en rad samarbetspartners har Stockholms Stadsmission i år kraftsamlat för att skapa förutsättningar att göra staden lite mänskligare och ljusare för alla.

Granens utveckling har kunnat följas via webbkamera på http://www.pyntaforjullosa.se. Målet för julinsamlingen sattes till 14 miljoner kronor.

I går eftermiddag, den 27 december, tändes den sista ljusslingan på granen. Det betyder att över 14 miljoner kronor har samlats in till Stockholms Stadsmission.

–      Vi vill rikta ett stort tack till alla Stockholmare som genom att ”pynta” julgranen har bidragit till våra sociala verksamheter och gjort Stockholm lite ljusare i vinter, säger Harald Hagman, ekonomichef, Stockholms Stadsmission.

Avslutas med julgransplundring
Årets julinsamling avslutas med en julgransplundring som kommer att äga rum den 12 januari mellan klockan 12.00 och 14.00 i Kungsträdgården i Stockholm.

Harald Hagman, ekonomichef, Stockholms Stadsmission.
08-68 42 3042, harald.hagman@stadsmissionen.se

Om Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.