20-tal folkkära kändisar deltar lördag 10 december i ett insamlingsevent för människor i hemlöshet

På lördag 10 december samlas ett 20-tal av våra mest kända svenskar på ett insamlingsevent till förmån för Stockholms Stadsmission. Kändisarna kommer med hjälp av bössor samla in pengar av förbipasserande på Stureplan och Biblioteksgatan i Stockholm. Alla pengar går oavkortat till Stockholms Stadsmissions verksamheter för människor i hemlöshet.

Det är första gången som Stockholms Stadsmission gör ett liknande insamlingsevent. Flera folkkära svenska kändisar har anslutit sig till insamlingen och kommer befinna sig bland julshoppande stockholmare på Stureplan och Biblioteksgatan under två timmar på lördagen, från ca kl 12.30.

-        Vi är oerhört tacksamma över att de engagerar sig i vår verksamhet och arbetet med att underlätta livet för människor som lever i hemlöshet. Det betyder mycket att ha kända ansikten som uppmärksammar den här frågan, säger Yvonne Borg, insamlings- och kommunikationschef på Stockholms Stadsmission.

Alla insamlade pengar går oavkortat till Stockholms Stadsmissions verksamheter för människor som lever i hemlöshet. Bland annat till akuta basbehov såsom mat och tvättmöjligheter, akut- och stödboenden, dagverksamheter med olika aktiviteter samt mer långsiktig ombudsverksamhet. Pengarna går även till ett gemensamt julfirande som Stockholms Stadsmission anordnar för de människor som inte har någonstans att fira jul.

-        Ju mer pengar vi samlar in desto bättre kan vi hjälpa våra deltagare. Vintern är den svåraste tiden att inte ha ett hem att gå till. Och julen är en tid som handlar om mänsklig värme vilket många av våra deltagare inte har. Vi hoppas att många julshoppare stannar till och pratar om hemlöshetsfrågan med våra kända ambassadörer, säger Yvonne Borg.

För mer information kontakta:
Yvonne Borg, insamlings- och kommunikationschef Stockholms Stadsmission, 070-458 09 66, yvonne.borg@stadsmissionen.se

Om Stockholms Stadsmission
Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och stödjande affärsverksamhet. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.