3 av 4 svenskar kör helst kombibil under semestern

Säkerhet och bekvämlighet är ord som förknippas med kombibilen – den svenska pärlan. Kombibilen är också det fordon som flest svenskar föredrar att köra under bilsemestern. Minst attraktivt som färdmedel genom Europa är veteranbilen. Det visar en ny undersökning utförd av undersökningsföretaget Netigate på uppdrag av TT-Line.

Nu är det klart. Vi svenskar väljer bort den klassiska bilden av en bilsemester i Europa med en sjal runt huvudet och 50-talsglasögon för ett säkrare alternativ. 67 procent av svenskarna är överens om att kombibilen är det fordon som flest vill köra under bilsemestern. Det visar en undersökning om svenskarnas syn på bilsemester där 1 137 personer i åldersgruppen 18 till 90 år, med körkort eller tillgång till bil, har medverkat.

– När det kommer till bilsemestern prioriterar allt fler säkerhet och bekvämlighet. Precis som att många väljer att åka färja av bekvämlighetsskäl vill bilisterna sitta skönt och säkert i bilen resten av resan, säger Tony Hansson, marknadsansvarig TT-Line.

Miljöbilen hamnar på en andraplats
Med 17 procent hamnar miljöbilen på andraplats över fordon som vi helst kör under bilsemestern i Europa. 17 procent av kvinnorna väljer att köra en miljöbil jämfört med 15 procent av männen. Fler killar (10 procent) än tjejer (8 procent) väljer en SUV och fler killar (5 procent) än tjejer (2 procent) kan tänka sig att köra en sportbil under bilsemestern.

Topplista de populäraste bilarna att köra under bilsemestern:
1. Kombibil, till exempel Volvo V70 eller Saab 9-3, 67 procent
2. Miljöbil (oavsett modell), 17 procent
3. SUV, till exempel Land Rover eller Jeep Grand Cherokee, 9 procent
4. Sportbil, till exempel Porsche 911 eller Ferrari Testarossa, 3 procent
5. Cabriolet, till exempel Mercedes eller Golf Cabriolet, 1 procent
6. Veteranbil, till exempel Volvo PV eller Oldsmobile, 1 procent

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Netigate på uppdrag av TT-Line. 1 137 svenskar, mellan 18-90 år, svarade på frågor om bilen och bilsemestern i januari 2013. Respondenterna är spridda geografiskt över hela landet.

För mer information om undersökningen vänligen kontakta:

Karolina Israelsson, presskontakt TT-Line passagerartrafik, 073-338 86 24, karolina@rippler.se

För mer information om TT-Line vänligen kontakta:
Tony Hansson, marknadsansvarig TT-Line, 0410 562 56, tony.hansson@ttline.se

Om TT-Line
TT-Line förbinder Sverige med Tyskland sedan 1962. Med cirka 650 000 passagerare och 350 000 fraktenheter per år är rederiet marknadsledare på passagerar- och godstrafik mellan länderna. De sex fartygen går upp till 14 gånger dagligen mellan Trelleborg och Travemünde eller Rostock. TT-Lines miljövänliga fartyg ingår i Green Ships och rederiets engagemang för en ren miljö och effektiva transportlösningar har erkänts upprepade gånger. Utsläppen av svaveldioxid uppfyller EU:s och internationella krav.
TT-Line erbjuder en ny, flexibel och smart prissättning för resor. Priserna baseras på tidpunkten för bokningen och platstillgången på den aktuella avgången, vilket gör att det ofta finns pengar att spara för den som bokar tidigt. Läs mer på www.ttline.com.