4 smarta packtips som räddar din semesterresa

Nu är sommaren här och många semestersvenskar ska ge sig ut på bilsemester, men hur packar vi bilen rätt för att optimera bagageutrymmet när vi ska resa iväg? Vad ska vi tänka på när vi har ett extra släp eller tung last? OKQ8 delar med sig av sina bästa restips.

Under sommaren åker många svenskar iväg på bilsemester, men det är inte helt enkelt att få ihop packningen i bilen när man är flera medpassagerare. Vad många inte vet är att tung last, takbox och fler passagerare även bidrar till ett behov av ökat tryck i bildäcken och att lasten spelar en avgörande roll i hur mycket bilen påverkar miljön.

4 packtips inför semesterresan
1. Du bör aldrig packa över baksätets överkant. Dels för att du ska ha god sikt bakåt, dels för att din last inte ska flyga framåt vid inbromsning.
2. Spänn fast packningen ordentligt innan avfärd.
3. En takbox är ett bra alternativ om allt inte får plats i bilen, dock ökar den bilens bränsleförbrukning.
4. Öka lufttrycket med 0,2-0,5 bar om du har stor last eller flera medpassagerare. Mer information om rätt lufttryck finner du i bilens instruktionsbok.

Bilkörning med takbox och last
För de bilister som har mycket packning i sommar kan en takbox vara ett bra alternativ under bilsemestern. Däremot är det viktigt att tänka på att takboxen påverkar bilens vägegenskaper negativt, särskilt vid höga hastigheter, eftersom den höjer tyngdpunkten på bilen. Det är också viktigt att höja däcktrycket vid körning med tung last eller släp. Det medför lägre bränsleförbrukning, ger ett jämnare däckslitage och en bättre väghållning.

- Sommartid är det många bilister ute på vägarna och det är viktigt att packa rätt för att öka säkerheten och förhindra olyckor. Samtidigt kan bilisterna spara in på onödiga bränslekostnader. Vi på OKQ8 vill vara en god vän på vägen och om bilister har några frågor kan de komma in på stationerna och få tips med att göra bilen redo för semesterresan, säger Morgan Eriksson, Head of Category Purchase Dry Goods & Services på OKQ8.

För mer information vänligen kontakta:
Camilla Slunge Dowling, Hållbarhets- och kommunikationschef, OKQ8

E-post: press@okq8.se

OKQ8 – För människor i rörelse
På OKQ8:s stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. OKQ8 tillhandahåller, förutom drivmedel, marknadens bästa service, tillgänglighet samt ett generöst sortiment av bilprodukter, dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe. Den svenska verksamheten omfattar ca 750 stationer över hela landet för såväl personbil som tung trafik. Många av våra 350 bemannade servicestationer har biltvätt, tvätta-själv hallar, biluthyrning och bilverkstäder. I företagets utbud finns även produkter för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart, verkstäder och cykel. Vi erbjuder också ett av marknadens bästa kort, OKQ8 VISA.
OKQ8 arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter. Fyra år i rad har vi utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands och som medlem i samhällsinitiativet UN Global Compact stöder OKQ8 aktivt FN:s tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och anti-korruption. Läs mer på okq8.se.