”Alla barn borde få äta sig mätta” - Stockholms Stadsmissions ser ett ökat behov av stöd till barn som lever i fattigdom

I dag lever uppåt 50 000 barn i ekonomiskt utsatta hushåll i Stockholms län. Det är en grupp som blir allt större och kunskapen om hur många familjer som varje dag vänder på kronorna för att få ihop vardagen är relativt liten. Stockholms Stadsmission gör under våren en insats för att uppmärksamma alla barns rätt att äta sig mätta och samla in pengar till barn och unga i Stockholm som lever under utsatta förhållanden.

Att det finns barn som lever i fattigdom ute i världen är något som varje stockholmare är starkt medveten om. Barn och unga som lever i utsatta förhållanden i Sverige och Stockholm är däremot ett relativt dolt faktum bland allmänheten.

-       Fler barn än vi tror lever idag i ett utanförskap. Det kan vara svårt att sätta sig in i vad det kan göra med en familj att bara ha råd med det mest nödvändiga, och ibland inte ens det. Barn lider ofta i det tysta, säger Yvonne Borg, kommunikations- och insamlingschef på Stockholms Stadsmission.

Faktum är att uppåt 50 000 barn lever i ekonomiskt utsatta hushåll - bara i Stockholms län. Stockholms Stadsmission ser bland annat en ökning i ensamstående mammor som inte kan försörja sina barn. När nöden blir för stor söker flera av dessa barn och deras föräldrar sig till Stockholms Stadsmission. Idag delar till exempel verksamheten ut 30 matkassar i veckan till familjer i behov av akut hjälp. Men hjälpen består inte enbart av akut hjälp som mat.

-       Brist på mat är fattigdomen i sin mest extrema form. Men lika tufft kan det vara att aldrig kunna göra något utöver det vanliga. Det kan innebära att inte ha några marginaler som tillåter familjen att lämna sitt kvarter på sommaren eller låta sitt barn vara med i ett fotbollslag, säger Yvonne Borg.

Barnen behöver hjälp året om
Genom en insamlingskampanj under våren och sommaren vill Stockholms Stadsmission öka kännedomen om barn och unga i utsatthet men också visa att de här personerna behöver kontinuerligt stöd.

-       Barn och unga som lever i fattigdom behöver hjälp hela året, inte enbart vid enstaka tillfällen. Vi vill höja deras röst genom att belysa barnfattigdomen. Ju fler månadsgivare vi har desto bättre kan vi planera verksamheten på lång sikt och faktiskt påverka barnens livssituation, avslutar Yvonne Borg.

För mer information vänligen kontakta
Yvonne Borg, kommunikations- och insamlingschef Stockholms Stadsmission
yvonne.borg@stadsmissionen.se

Om Stockholms Stadsmission
Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och stödjande affärsverksamhet. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.