Alternativa julfiranden för stockholmare i utsatthet

För många är julen en mysig högtid att se fram emot. En tid då man samlar sina nära och kära eller åker ”hem”. För andra bidrar julen till en starkare känsla av utanförskap oavsett om man har ett ”hem” eller ej. För att möta människor som exempelvis lever i ensamhet eller annan typ av utsatthet har flera av Stockholms Stadsmissionen verksamheter extraöppet över jul.

I dag lever många stockholmare i hemlöshet – ca 5 600 i Stockholms län och 2 900 i staden*. För att möta dem, människor som känner sig ensamma över jul och människor som lever i utsatthet har några av Stockholms Stadsmissionens verksamheter öppet under julhelgen.

– Det finns många stockholmare som av olika anledningar inte ser fram emot julen. Människor som lever i ensamhet, som har missbruksproblematik, som inte har råd att köpa julmat till sina barn eller som exempelvis inte har en bostad att åka hem till. Vi vet att julen kan bidra till en ökad känsla av utanförskap och därför har många av våra verksamheter öppet över jul, säger Sandra Axell, tf. Kommunikations- och insamlingschef, Stockholms Stadsmission.

Sex verksamheter har extra julöppet
Bland Stockholms Stadsmissions verksamheter har sex av dem extraöppet över jul. Bland verksamheterna finns Äldrecenter som bjuder in till ett gemensamt julfirande den 19 december, för ensamma äldre inom verksamheten. Ett annat exempel är Crossroads, en råd- och stödverksamhet för människor från andra EU-länder som lever i fattigdom och hemlöshet i Stockholm, som har öppet både på julafton och juldagen.

Verksamheter som har öppet över jul:

• Stadsmissionens Center, är en dagverksamhet för vuxna människor som lever i akut hemlöshet. Verksamheten har öppet alla röda dagar som inträffar på måndag-fredag under julhelgen, öppet 8-15. Insläppet stänger 14.30. Alla vardagar 8-16. Helger 9-15.
  • Klaragården, dagverksamhet för kvinnor i hemlöshet. Verksamheten har öppet som vanligt måndag till fredag under julhelgen. De röda dagarna är Klaragården öppen för de som lever i hemlöshet mellan kl 8-15.
  • Crossroads, stödverksamhet för EU-medborgare som lever i fattigdom och hemlöshet. Verksamheten är öppen under följande tider: Julafton: kl 8-12, Juldagen: kl 8-12, Annandagen: kl 8-12

• Äldrecenter, verksamhet för ensamma äldre. Välkomnar dem som sitter ensamma under julen att delta i ett gemensamt julfirande den 19 december, kl 12-16. OBS. Särskild anmälan krävs.

• Bostad Först, en lösning som erbjuder boende till människor som lever i hemlöshet. Verksamheten har öppet som vanligt för sina hyresgäster må-fre 8-16.15, hela julveckan. På julafton har de gemensamt firande för alla Bostad förstare, med julbord och fika på eftermiddagen. Samma gäller för nyårsveckan.
  • Personligt ombud, en resurs för dig som lever i hemlöshet och som på grund av långvarig psykisk ohälsa behöver hjälp att samordna vård, stöd och service. Något av ombuden kommer att vara i tjänst samtliga vardagar under julhelgen och nyår, dvs. är ombudsverksamheten tillgänglig med undantag för röda dagar.

Vill du bidra till Stockholms Stadsmissions arbete?
Bli månadsgivare på stadsmissionen.se eller SMS:a ”HEM MÅNAD” till 72980 för att skänka 50 kronor varje månad

*enligt socialstyrelsens senaste kartläggning från 2012.

Sandra Axell, Tf. Kommunikations- och insamlingschef, Stockholms Stadsmission,

08-68 42 3058, sandra.axell@stadsmissionen.se

Om Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.