Åttondeklassare får möjlighet att se Filip & Fredriks film om bandylaget som övervann motgångar och fördomar

Nu kan samtliga elever i årskurs åtta kostnadsfritt se filmen Trevligt folk, filmen som fått såväl statsministern att gråta som Borlängeborna att börja prata med nyanlända.

Våren 2013 anmäler sig Somalia till bandy-VM i Irkutsk, Sibirien – det första afrikanska laget någonsin. Men spelarna bor inte i Somalia, de bor i Borlänge och har aldrig tidigare stått på ett par skridskor. Projektets initiativtagare är den färgstarke lokale entreprenören Patrik Andersson.

Den kända duon Filip Hammar och Fredrik Wikingsson får nys på projektet och bestämmer sig för att följa arbetet och truppen under ett och ett halvt år. Resultatet blir deras första film, Trevligt folk, en film som med hjärta, hjärna och humor tar sig an ämnen som fördomar och rasism.

Nyligen fick filmens fyra upphovsmakare Filip Hammar, Fredrik Wikingsson, Karin af Klintberg och Anders Helgeson Teskedsordens stipendium för att de ”med medmänsklighet och humor spräcker fördomar”. Samtidigt möjliggör Teskedsorden, tillsammans med delfinansiering från Axfoundation och Borlänge kommun, att alla åttondeklassare kan se filmen utan kostnad för skolan. En lärarhandledning finns även tillgänglig för nedladdning.

Se trailern för Trevligt folk: https://vimeo.com/117165585

För mer information, kontakta verksamhetschef
Lovisa Fhager Havdelin. Email: lovisa.fhagerhavdelin@teskedsorden.se Telefon: +46 70 944 89 38

Teskedsorden är en stiftelse som grundades 2006 av Tidningen Vi. Stiftelsen arbetar för tolerans och respekt människor emellan. Intolerans och fanatism utgör ett växande hot i dagens samhälle. Stiftelsens målsättning är att nå ut till unga människor och få dem att reflektera kring dessa viktiga frågor