Bullens lanserar den första nyheten på 60 år: Bullens Beer Banger

Nu välkomnar Bullens för första gången sedan 1953 en ny produkt: Bullens Beer Banger.   En kvalitetskorv med 90 procent svenskt kött som grillas eller steks för bästa resultat. Smaksatt med mikrobryggd lager, IPA och stout samt rostade maltkorn är Bullens Beer Banger den första korven att kombinera det bästa av två världar – korv och öl.

Kultprodukten Bullens pilsnerkorv blir ofta refererad till som en av våra mest ikoniska produkter och för många är Bullens synonymt med några av livets bästa stunder – från fjällutflykten till vickningen på festen. För första gången sedan 1953 lanserar Bullens något helt nytt för alla korvälskare som uppskattar det goda och enkla i livet. Bullens Beer Banger är tre smakrika korvar med riktig öl och rostade maltkorn.

”Mat ska vara enkelt, kul och gott. Med Bullens Beer Banger har vi tagit fasta på smakglädjen i maten och skapat tre riktigt goda korvar med unika smakkombinationer. Korvarna är fulla av karaktär, där tanken är att det ska finnas en korv för varje ölsmak. Med nyheten tar Bullens ett stort steg in i framtiden, med förhoppning om att även framöver vara synonym med några av livets mest minnesvärda stunder.” säger Ann Baker, produktchef på Bullens.

Bullens Beer Banger är kokt, istället för rökt, för att bibehålla sin unika färg och smak. Resultatet blir en matig och smakrik korv som passar perfekt på grillen i sommar eller i stekpannan i höst. Bullens Beer Banger är den första korven på marknaden som innehåller riktig öl och malt.

Smaksatt med öl från skånskt mikrobryggeri
Ölen är framtagen tillsammans med det skånska mikrobryggeriet Charlis Brygghus som har utvecklat tre unika lättölsvarianter av Charlis Lager, Charlis IPA samt Charlis Stout.

”Vi blev jätteglada när Bullens kontaktade oss och frågade om vi skulle göra korv med öl tillsammans. Vi brinner för öl och försöker som mikrobryggeri att fokusera på småskalig produktion och alltid bibehålla glädjen i det vi gör, vilket fungerar väldigt bra med de värden som Bullens står för.” säger Kasper Schönhult, vd Charlis Brygghus.

Den ljusa Bullens Beer Banger Lager är smaksatt med lager och pilsnermalt, den fruktiga Bullens Beer Banger IPA är smaksatt med IPA och karamellmalt och den mörka Bullens Beer Banger Stout är smaksatt med stout och svartmalt. Ölen och malten skapar tillsammans färg- och smakkombinationer som ger korvarna sin unika karaktär.

Pris och återförsäljare
Bullens Beer Banger säljs på ICA, Coop, City Gross, Hemköp, Willys och MatHem.se från den 3:e april. Rekommenderat ca:pris 4-pack 29,50 SEK. Rekommenderat ca:pris grillbricka 44,50 SEK.

Vem är ”Bullen”?
Bullens är döpt efter skådespelaren, matkåsören, kocken och kokboksförfattaren Erik ”Bullen” Berglund som lånade ut sitt namn och ansikte till varumärket på 50-talet. Även nyheten Bullens Beer Banger är menad att bejaka Erik ”Bullen” Berglunds fäbless för det särskilt goda i livet.

Vill du testa Bullens produktnyheter eller ha mer information?
Vänligen kontakta:
Johanna Näsholm, Presskontakt för Bullens
tel: 0709 43 60 96, mail: johanna@rippler.se

Pressjour Bullens:
tel: 08 725 85 10

För mer information om Bullens Beer Banger, vänligen kontakta:
Ann Baker, Produktchef på Bullens
tel: 0733 11 68 12, mail: ann.baker@hkscan.com

Bullens – bara gott
Bullens grundades 1953 i Alvesta i samband med lanseringen av Bullens pilsnerkorv och är uppkallat efter skådespelaren Erik ”Bullen” Berglund. 2013 firade Bullens 60 årsjubileum. På 50-talet fanns uppemot 30 produkter med Bullens namn, bland dessa dillkött och grisfötter. I dag produceras Bullens produkter av HKScan.

Om HKScan
HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. De mest kända varumärkena i Sverige är Scan, Pärsons och Bullens. Våra kunder finns inom detaljhandeln samt food service-, industri- och exportsektorerna. Våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar produkter till ca 50 länder.