Byggnader lika stort klimathot som bilar: Nya initiativet Bygg klimatsmart underlättar för hållbar renovering

Att våra byggnader är en av de största klimatbovarna, faktiskt lika stor som bilen, är det väldigt få som känner till. 37 procent av all energianvändning kommer från byggsektorn och branschen släpper ut 21 procent av alla växthusgaser. Genom att göra medvetna materialval och genomföra energieffektiviseringar minskas mängden material och energi som går åt under en byggnads livscykel. Idag lanseras Bygg klimatsmart som ska underlätta för fastighetsägare att renovera hållbart.

Sverige är ett av de länder i världen där det renoveras mest. Intresset för att leva hållbart ökar och allt fler konsumenter gör miljömedvetna val i sin vardag. När det kommer till miljömedvetenhet inom bygg och renovering, är medvetenheten dock inte lika hög. Och våra byggnader är en av de största miljöbovarna.

Statistik från Boverket visar att 37 procent av all energianvändning kommer från byggsektorn och har en klimatpåverkan som motsvarar 21 procent av alla utsläppta växthusgaser. Det kan jämföras med de årliga utsläppen från svenska personbilar som är cirka 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter.

Det är inte de stora byggföretagens nyproduktion som påverkar klimatet mest, utan byggaktiviteter i det befintliga beståndet som genomförs av små- och medelstora byggföretag. I Sverige finns det ca 4,9 miljoner bostäder, och de befintliga bostäderna använder mer än dubbelt så många kWh/m2/år jämfört med de nyproducerade. Vi tillför drygt 1% nya bostäder årligen, varför det är i det befintliga beståndet den stora klimatutmaningen ligger.

Med initiativet Bygg klimatsmart vill vi göra informationen om hållbar renovering mer lättillgänglig för såväl villaägaren som för bostadsrättsföreningen och ägare av mindre hyresfastigheter. Vi vill visa att man själv kan påverka framtidens klimat genom att efterfråga fler hållbara alternativ med kloka materialval och mer energieffektiva byggnader, utan att skapa ännu mer klimatångest, säger Johan Nuder, koordinator på Informationscentrum för hållbart byggande. Därför har vi låtit husen själva föra talan genom bland annat skapa en virtuell hållbarhetsexpert, som vi kallar för Husbusen. Hen kommer att dela med sig av tips om hur man renoverar hållbart på Youtube, Instagram och Facebook.

Så renoverar du klimatsmart
Högsäsongen för renovering närmar sig med stormsteg. Alla byggaktiviteter påverkar klimatet mer eller mindre negativt. Men det går att göra skillnad genom att göra hållbara val när man bygger och renoverar. Byggmaterial har en stor negativ klimatpåverkan, välj alternativ som långsiktigt minimerar klimateffekterna. För den med renoveringsplaner tipsar Bygg klimatsmart om följande. Fler tips hittar du på byggklimatsmart.se

Välj rätt virke

• Välj certifierat trä