City Network väljer DigiPlex gröna datacenter som bas för sin expansion i Sverige

DigiPlex, ledande i Norden när det gäller innovativa, energieffektiva och hållbara datacenter, meddelar i dag att City Network, en global leverantör av molntjänster för IT-infrastruktur (IaaS) genom sin tjänst City Cloud, väljer DigiPlex som bas när företaget expanderar i Sverige.

Stor lokal efterfrågan på City Networks tjänst för företag med höga krav på regelefterlevnad, City Cloud Compliant Cloud, ligger bakom utbyggnaden av en tredje nod i Sverige. IT-infrastrukturtjänsten används idag av företag som exempelvis Folksam, SBAB och Lendo. City Network har valt DigiPlex som datacenterleverantör för dess höga säkerhet, tillgänglighet och klimatsmarta lösningar.

– Att få förtroendet att husera City Network i vårt hållbara, säkra och energieffektiva datacenter är mycket glädjande, inte minst mot bakgrund av de höga krav som företaget ställer på infrastrukturens möjlighet till regulatorisk efterlevnad. Vi är därför stolta över att välkomna City Network till oss där de kan dra nytta av alla de affärsmässiga och miljömässiga fördelar DigiPlex kan erbjuda, säger Gisle M. Eckhoff, vd på DigiPlex.

City Cloud Compliant Cloud kommer att placeras i DigiPlex datacenter i Stockholm. Härifrån kommer City Network också att tillhandahålla nätverkstjänster som utöver ren kapacitet ger direkt tillgång till bolagets publika molntjänst City Cloud i Europa, Nordamerika och Asien.

– I takt med att vi växer och bygger ut vårt compliant-moln, som inte minst företag inom den finansiella sektorn är mycket intresserad av, behövde vi en datacenterleverantör som svarar upp till våra och kunders höga krav på tillgänglighet, säkerhet och möjlighet till regulatorisk efterlevnad. Dessutom ökar kundernas efterfrågan på hållbara it-tjänster. Med sitt tydliga fokus på att erbjuda klimatsmarta och energieffektiva datacentertjänster kombinerat med deras höga säkerhet och möjlighet till regulatorisk efterlevnad blir DigiPlex därför en viktig partner för vår fortsatta expansion, säger Johan Christenson, vd och grundare av City Network.

DigiPlex har som målsättning att sätta en ny standard inom datacenterbranschen och representerar den nya generationens datacenterleverantörer som hjälper företag att maximera besparingar genom innovation samt att minska sitt koldioxidavtryck och miljöpåverkan. DigiPlex datacenter drivs uteslutande på förnybar el och företagets nya anläggningar är några av världens mest gröna och energieffektiva datacenter.

DigiPlex har vunnit en rad utmärkelser för sitt omfattande innovations- och miljöarbete. I juni 2018 utsågs DigiPlex till ”Best Data Centre Energy Solution” vid 2018 DataCloud Europe Awards och DigiPlex marknadschef Fredrik Jansson utsågs samtidigt till ”Marketer of the Year” av DataCloud Europe. I december fick företaget priset “Data Center Operations Team of the Year - Colo + Cloud” på 2017 DCD Awards och positionen som ledande i Norden förstärktes genom priset ”Data Centre Above and Beyond Award” på DataCloud Awards. I maj 2017vann DigiPlex “Outstanding Big Data Management Solution Award” på den årliga Big Data and IoT Excellence Awards i London. 2016 vann DigiPlex “Critical Environment Future Thinking Award” på EMEA DCD Awards och “Most Innovative Energy Solution Award” på DataCloud Awards.

För mer information vänligen kontakta:

Elisabeth Lennhede, Kommunikationschef, DigiPlex

elisabeth.lennhede@digiplex.com, 070 33 22 705

Johan Christenson, vd och grundare av City Network

johan.christenson@citynetwork.eu, 073-331 21 36

Om DigiPlex
DigiPlex designar, bygger och driver datacenter i Norden. Företaget levererar högklassiga tjänster till sina kunder i form av skräddarsydda, säkra och stabila driftsmiljöer med högsta möjliga tillgänglighet. Tack vare detta har DigiPlex fått förtroende i både privat och offentlig sektor, inklusive säkerhetskänsliga organisationer som offentliga verksamheter och finansiella institutioner. DigiPlex datacenter drivs uteslutande med förnyelsebar el. www.digiplex.com

Om City Network
City Network är en global leverantör av molntjänster för IT-infrastruktur (IaaS) genom sin tjänst City Cloud.City Cloud, som baseras på OpenStack, erbjuds som publik molntjänst, som ett privat moln eller som ett compliant moln som säkerställer att kunder kan efterleva specifika krav och regler gällande revision, loggning, databehandling och datasäkerhet, såsom Solvency, Basel och GDPR.

City Network är certifierade enligt ISO 9001, 14001, 27001, 27010, 27013, 27015, 27017 och 27018 – internationellt erkända standarder för kvalitetsledningssystem, miljö och informationssäkerhet. Företagets tjänster finns tillgängliga från fler än 20 datacenter i hela världen. För mer infromation, besök www.citynetwork.se och www.citycloud.se.