E.ON rekryterar chef för digitala lösningar

Den digitala utvecklingen står allt mer i fokus på E.ON. Kjetil Vetlejord har rekryterats från Sony Mobile för att leda arbetet i Sverige.

E.ON genomför just nu en förändring där ett bolag ska bli två 2016 och där den digitala affären kommer stå alltmer i fokus. Det digitala uppdraget innebär att utforma och implementera E.ONs digitala strategi för verksamheten i Sverige – något som Kjetil Vetlejord, nytillträdd på posten som Head of Digital Market Solutions, ser fram emot.

- För mig är det många intressanta faktorer som sammanfaller med den här tjänsten. Jag brinner för digital utveckling, tycker den hållbarhet som E.ON står för är viktig samtidigt som energibranschen står inför stora förändringar. Allt sammantaget så är detta en mycket attraktiv utmaning och ett uppdrag som passar mig.

Kjetil Vetlejord, 42 år, är född och uppvuxen i Bergen, Norge, men bor i Malmö sedan tio år tillbaka. Han har tidigare bland annat ansvarat för Microsoft-divisionen inom Cybercom Group Danmark och nu närmast för digitala strategier på Sony Mobile.

- Jag tror att E.ON ligger helt rätt i tiden med sitt arbete mot ett hållbart samhälle och där den digitala utvecklingen ligger i linje med detta. Vi ska vara branschledande inom utvecklingen genom att såväl driva förändringsprocesser som att genomföra nya innovativa lösningar.

Yvonne Borg, kommunikationsdirektör på E.ON, menar att digitaliseringen har en betydande roll när energibranschen står inför omvälvande förändringar i framtiden:

- Det är en oerhört spännande tid branschen står inför med såväl stora utmaningar som möjligheter. Jämfört med andra branscher som digitaliserats snabbare, exempelvis mobilbranschen, har energisektorn inte hängt med lika bra. Nu kommer vi se en allt snabbare utveckling inom förnybar energi, skräddarsydda kundlösningar och smarta elnät.

För mer information, kontakta gärna:
Yvonne Borg, Senior Vice President Stakeholder Management & Corporate Sustainability,
Tel +46 725 02 25 81 E-post yvonne.borg@eon.se

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har 3 300 medarbetare i Norden och omsatte under 2014 drygt 34 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013. 2014 gjorde vi fortsatta investeringar som kopplar till vårt långsiktiga förvaltande och utvecklande av svensk energiproduktion, samt i utvecklingsprojekt inom hållbara städer samt smarta nät.