Elever och personal väljer att stanna kvar på Stiftelsen Stadsmissionens Skola

I kölvattnet av JB koncernens konkurs har media präglats av negativa rubriker och en het debatt kring friskolor och vinst i välfärden. Nu visar höstterminens start att elever och personal väljer att nystarta med den nya huvudmannen på de 6 skolor Stiftelsen Stadsmissionens Skola tagit över i Stockholm, Sundbyberg, Uppsala, Västerås, Eskilstuna och Örebro. Stiftelsen Stadsmissionens Skola räknade med att 590 nya elever skulle börja på skolorna och hittills har 600 nya elever tillkommit.

Under sommaren har debatten kring JB:s konkurs gått varm, något som dock inte påverkat skolorna under den nya ledningen av Stiftelsen Stadsmissionens Skola. Snarare tvärtom – höstterminens målsättning med 590 förstaårselever överträffades redan när dörrarna slog upp för terminen, då över 600 nya elever infann sig. Bäst söktryck har skolorna i Sundbyberg och Västerås som redan år ett är fullsatta.

– Vi har haft en viss oro över hur de negativa skrivelserna skulle påverka elever och personal. Nu kan vi dock säga att vi i är glada att både elever och personal har valt att stanna kvar, det visar att vi redan fått ett förtroende. Nu är det upp till oss att förvalta och utveckla detta förtroende. Det är vår främsta målsättning under hösten, säger Yvonne Borg, kommunikationschef, Stiftelsen Stadsmissionens Skola.

Under hösten planerar Stiftelsen Stadsmissionen skola även att byta namn på de sex skolorna som man tagit driften över.

– Det är ett naturligt steg i Stiftelsen Stadsmissionens Skolas långsiktiga satsning. Det är en idéburen skola som har funnits i över 150 år och namnet är en viktig del av en skolas identitet, avslutar Yvonne Borg.

För mer information, vänligen kontakta:
Yvonne Borg, kommunikationschef Stiftelsen Stadsmissionens Skola
E-post: Yvonne.borg@stadsmissionen.se

Om Stiftelsen Stadsmissionens skola
Stiftelsen Stadsmissionens Skola är en idéburen, icke-vinstdrivande  skola för alla. Stiftelsen bedriver folkhögskola, yrkeshögskola, komvux och gymnasieskolor i Mälardalen. Gymnasieskolorna finns representerade i Sundbyberg, Liljeholmen, Västerås, Uppsala, Eskilstuna och Örebro.