Elteknikmarknaden störtdyker i Västmanland

Elteknikmarknaden i Västmanland svänger kraftigt. Efter fjolårets rekordartade tillväxt på 40 procent väntas tillväxten mattas av rejält till 3 procent för helåret 2011. Visserligen är det något bättre än för landet som helhet som växer med 1 procent. Raset förklaras främst av en svagare konjunktur, flera avslutade byggprojekt inom handeln och att bolagen har svårt att rekrytera eltekniker, enligt Elektriska Installatörsorganisationens (EIO) senaste konjunkturprognos.

Den ojämna fördelningen mellan olika branschsegment sticker också ut i prognosen. Större renoveringsprojekt på bostadssidan lyfter exempelvis sektorn ombyggnad av flerbostadshus med 200 procent i år som även fortsätter att växa med måttligare 15 procent 2012. Sämre går det för elteknikföretag som ser en halvering bland installationer inom kontor och handel som ett resultat av färdigbyggda gallerior och köpcenter.

För elbranschen i Västmanland väntas tillväxten för 2012 vara densamma som i år. Tydligast är en minskning av installationer inom industrin och handeln. Det märks även skillnader mellan olika orter i länet.

– Skillnaden i konjunkturutveckling mellan regioner och enskilda orter har blivit allt större, säger Johan Martinsson, bransch- och affärsutvecklingschef inom EIO. Blir den ekonomiska situationen i vår omvärld så dyster som det nu verkar under det kommande året kommer det att påverka både industrins investeringar och delar av svagströmsmarknaden. Vad som kan rädda situationen är om upprustningen av miljonprogrammets fastigheter kommer igång ordentligt.

Johan Martinsson säger också att ett problem som framkommer av konjunkturrapporten är de stora åldersavgångarna av elektriker och växande svårigheter att hitta ny kompetens – inte minst för att kunna dra nytta av den snabba teknikutvecklingen.

Men det är inte bara omvärldsproblemen och därmed troligen växande finansieringsproblem som oroar. Under vintern väntar avtalsförhandlingar och från LO-förbunden och inte minst Elektrikerförbundet kommer signaler som mera handlar om ”revansch” för de avtal som slöts i skuggan av den förra finanskrisen, än återhållsamhet för att rädda företag och jobb.

– Ska vi slippa utslagning av företag och jobb är det viktigt att vi hamnar rätt även den här gången, säger Åsa Kjellberg Kahn, EIO:s förhandlingschef.

– Våra avtal behöver också moderniseras. Det tjänar både företag och anställda på. Med avtal som innebär större flexibilitet blir affärsmöjligheterna fler och jobben tryggare. Vi vill också att avtalen ska underlätta rekrytering av ny kompetens. Branschen är i snabb utveckling och behöver mer än den traditionella elektrikerkompetensen.

Hela konjunkturprognosen finns tillgänglig på: http://www.eio.se/Media/Pressmeddelanden/Sidor/KonjunkturrapportHosten2011.aspx

Ytterligare information: Johan Martinsson, tel 08-762 74 91.