En längre och mer bränsleeffektiv MS Peter Pan snart i bruk igen – Ombyggnationen går helt enligt plan

MS Peter Pan, som sedan decembermånad befunnit sig på fartygsvarvet, German Dry Docks, i Bremerhaven för att förlängas samt få en ny bränsleeffektiv och strömoptimerad bulbstäv, börjar nu bli färdig.

De nödvändiga skärningsarbetena genom samtliga fartygsdäck genomfördes i en torrdocka och är avslutade. Aktern är utdockad med hjälp av pontoner och den 30 meter nya mittsektionen har dragits in i dockan med hjälp av tre bogserbåtar. Den nya mittsektionen är redan fixerad vid den främre delen av fartyget och just nu fixeras aktern. Detta gör man med hjälp av teflonbelagda spår och en hydraulisk styrd hävarmsanordning som styrs via avancerad laserteknik.

Ny flödesoptimerad och bränsleeffektiv bulbstäv

Under det två månader långa varvsuppehållet får MS Peter Pan även en ny, flödesoptimerad och bränsleeffektiv bulbstäv. Den nya bulbstäven är prefabricerad och väl på plats kommer den att ytterligare minska utsläppen per transporterad fraktenhet med upp till 25 procent.

I slutet av februari kommer den 220 meter långa färjan med 25 procents ökad transportkapacitet åter att ingå i TT-Lines Östersjönätverk via Trelleborg.

– Vi är otroligt glada över att snart kunna erbjuda mer transportkapacitet till och från Trelleborg med början av mars månad. Dessutom med ett än mer miljöeffektivt fartyg än tidigare, säger TT-Lines fraktchef Eva Jönsson.

För mer information vänligen kontakta:

Eva C Jönsson, Fraktchef TT-line AB
Eva.c.jonsson@ttline.se

Om TT-Line

TT-Line erbjuder det tätaste linjenätet av direkttrafik till och från södra Sverige. Med sex fartyg och upp till 23 avgångar per dag förbinder TT-Line tyska Travemünde och Rostock samt polska Swinoujscie med Trelleborg. Under sommarmånaderna tillkommer även Bornholm som destination via Swinoujscielinjen. TT-Line, som grundades 1962, är än idag marknadsledande inom passagerar- och godstransport mellan länderna. Rederiet omsätter ca 160 miljoner euro årligen.

Sedan 2015 drivs TT-Lines fartyg i enlighet med IMO:s (Internationella sjöfartsorganisationen) regelverk för svavelreducering. Tre av sex färjor drivs med miljövänligt fartygsbränsle med en svavelhalt på högst 0,1 procent. Nils Holgersson, Peter Pan och Nils Dacke har även installerat scrubbers som både reducerar svavel- och partikelutsläppen. Med strömlinjeformade skrov samt genom att hålla en utsläppminimal hastighetsbegränsning har TT-Line även lyckats minska CO2-avtrycket. För mer information om TT-Lines miljöarbete, vänligen sök på www.ttline.com.