En tredjedel av svenskarna tvättar fortfarande bilen på garageuppfarten – trots stor miljöpåverkan

Enligt miljöbalken är det olagligt att släppa ut orenat avloppsvatten. Samtidigt medger tre av tio svenskar att de tvättar bilen på garageuppfarten. Miljöfrågan är dock inte helt förbisedd. Hälften av svenskarna väljer miljövänliga bilvårdsprodukter. Det visar en ny undersökning framtagen av YouGov på uppdrag av OKQ8.

Många välkomnar en ny årstid med att rengöra bilen. Enligt Stiftelsen Håll Sverige Rent tvättar svenska bilägare tillsammans sina bilar över 30 miljoner gånger per år. Många av dessa tvättar sker på gatan i anslutning till hemmet och bidrar till att 5,5 ton tungmetaller, 5 000 ton avfettningsmedel, bilschampo och bilvax samt 2 000 ton olja riskerar att spridas i naturen.*

För att minska miljöpåverkan får svensken enligt miljöbalken inte släppa ut orenat avloppsvatten. Det med förhoppningen att man istället ska vända sig till en biltvätt eller en tvätta själv-hall som är mindre skadligt för vår miljö.

När OKQ8 ställde frågan till 1 014 svenska bilägare svarade närmare en tredjedel av dem (30 procent) att de oftast tvättar bilen hemma på garageuppfarten.

–       Smutsvattnet från tvätt av fordon innehåller föroreningar som metaller, oljerester, kemikalier från bilvårdsmedel. Dessa är skadliga för både människa och miljö. Det är alltså inget vi vill ha i våra vattendrag. Att tvätta bilen i en biltvätt eller tvätta själv-hall utrustad med oljeavskiljare och reningsverk gör med andra ord reell skillnad, säger Bengt Boqvist, driftansvarig för biltvätt på OKQ8.

Stort intresse för miljövänliga bilvårdsprodukter
Även om många svenska bilägare inte vet hur deras kommun ställer sig till att tvätta bilen hemma finns det en medvetenhet gällande vilka bilvårdsprodukter som är bäst lämpade att använda. Nästan hälften av svenskarna (49 procent) väljer ofta eller alltid miljömärkta bilvårdsprodukter när de tvättar bilen och mer än hälften (52 procent) är beredda att betala mer för miljövänliga bilvårdsprodukter.

Så höstrustar du bilen miljövänligt

• Tvätta bilen på en plats avsedd för fordonstvätt, som är ansluten till oljeavskiljare och reningsverk
  • Använd miljömärkta medel (exempelvis Svanen och Bra Miljöval) till både tvätt och bilvård
  • Lämna eventuella slattar av kemikalier till en miljöstation
  • Överväg dubbfria vinterdäck, det minskar halten av skadliga partiklar jämfört med dubbdäck.
  • Montera gärna en motorvärmare i bilen, det spar på både motorn och miljön vid kallstarter. Dessutom blir kupén fortare uppvärmd.

Vid tvätt i en biltvätt hos OKQ8 används bara Svanenmärkta kemikalier.

* Håll Sverige Rent 2014, http://www.inarchive.com/page/2011-09-19/http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=887

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av OKQ8 under maj 2014. 1 014 svenskar 18-74 år med körkort och tillgång till bil, svarade på frågorna. Respondenterna är spridda geografiskt över hela landet.

För mer information vänligen kontakta:
Bengt Boqvist, Driftansvarig biltvätt, OKQ8
E-post: bengt.boqvist@okq8.se

Malin Eklund, Head of Communication & CSR, OKQ8
E-mail: press@okq8.se

OKQ8 - för hela livet med bilen
OKQ8 är ett av Sveriges största drivmedelsföretag med cirka 750 stationer över hela landet. De bemannade stationerna tillhandahåller ett komplett service- och produktutbud som biltillbehör, hyrbilar, dagligvaror och Fastfood. På många stationer finns biltvätt och Tvätta Själv-hallar liksom verkstad och däck. OKQ8 är marknadsledande vad gäller tillgänglighet, expertis och utbud för bilen.
OKQ8 har en historia av att vara först med mer miljö- och klimatanpassade drivmedel såsom Etanol och RME. Företaget bygger även ut biogasnätet samt infrastrukturen för el som drivmedel och tillhandahåller snabbladdstolpar för elbilar på sina stationer. 2011 och 2012 har OKQ8 utsetts till Sveriges mest hållbara bensinbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands. Läs mer på www.okq8.se.