Energimyndigheten tilldelar OKQ8 Sveriges första hållbarhetsbesked

OKQ8 är ett av de första svenska bolag som fått klartecken från Energimyndigheten att företaget uppfyller kraven i den nya lagen om hållbarhetskriterier. I praktiken innebär beskedet att OKQ8s förnybara drivmedel, som minskar växthusgasutsläppen med upp till  71 procent jämfört med fossila drivmedel, betraktas som hållbara. Hållbarhetsbeskedet är en förutsättning för att försäljningen av förnybara drivmedel skattebefrias.

Vi är stolta över att ha varit med och implementerat regelverket för hållbarhetskriterier i svensk lagstiftning. Hållbarhetsfrågorna är oerhört centrala för oss, en mer hållbar bilism är en förutsättning för bilistens framtid, säger Andréa Haag, hälsa, miljö och säkerhetschef.

Sveriges första hållbarhetsbesked
Sverige har implementerat lagen om hållbarhetskriterier enligt EU:s ”Renewable Energy Directive” under 2011. För attdrivmedel ska betraktas som hållbara ska det i hela produktionskedjan, från råvaruproduktion till slutanvändning, kunna styrkas att ett antal kriterier för hållbarhet är uppfyllda. Efter en granskning och ett godkännande från Energimyndighetens utfärdas ett hållbarhetsbesked.

Sveriges första hållbarhetsbesked, som signeras personligen av generaldirektör Andres Muld, innebär vidare att Energimyndigheten har godkänt företagens kontrollsystem för att säkerställa att hållbarhetskriterierna uppfylls.

Minst 35 procents minskning av växthusgaser
I praktiken handlar arbetet om att säkerställa att producerad biogas, etanol och rapsolja medför en växthusgasminskning på minst 35 procent jämfört med fossila alternativ (bensin och diesel) och att råvara till drivmedelsproduktion inte skördas från marker med hög biologisk mångfald eller medför exploatering av marker med stora kollager.

–      ­­Under 2011 låg vi på en genomsnittlig utsläppsminskning på 60 procent för etanolen. Vår ambition är att ännu högre nivåer ska nås i framtiden, avslutar Andréa Haag.

Hållbarhetsbesked ett krav för skattelättnader
Alla aktörer som har egna lager av förnybara drivmedelmåste ansöka om hållbarhetsbesked hos Energimyndigheten för att få skattebefrielse från den 1 februari 2012. Beskedet omprövas årligen.

För mer information vänligen kontakta:
Andréa Haag, hälsa, miljö och säkerhetschef OKQ8
Mobil: 070 - 268 02 03
Andrea.haag@okq8.se

Om OKQ8
OKQ8 är Sveriges största drivmedelsbolag med cirka 800 stationer och ett komplett produkt- och serviceutbud. Företaget har som ambition att vara bäst inom förnybara drivmedel, såsom etanol och RME, och bygger nu även ut Sveriges mest heltäckande fordonsgasnät. Stationsbutikerna tillhandahåller, förutom FastFood, ett brett urval av produkter för bilen samt hyrbilar. På många stationer finns biltvättar och tvätta själv-hallar liksom verkstäder och däcksservice. OKQ8 är marknadsledande vad gäller tillgänglighet, expertis och utbud för bilen.