Femte året i rad för ideellt arrangerat julfirande för alla – Hjälp fler människor i hemlöshet och utsatthet att fira en jul i gemenskap

I år är det 5-årsjubileum för Jul i Gemenskap, ett arrangemang i Immanuelskyrkan under julhelgen för människor som lever i hemlöshet, ensamhet eller söker ett alternativt julfirande. Bakom initiativet står 16 frivilligorganisationer och församlingar. Nu söker arrangörerna fler volontärer och ekonomiskt bidrag för att ge fler en jul i gemenskap.

På julafton förra året besökte 600 personer Immanuelskyrkan för att få uppleva en jul med julmat, julklappar och en trevlig samvaro.

- Vi upplever att det finns en enorm efterfrågan på öppna mötesplatser som inte kräver pengar, tillhörighet eller status för att man ska känna sig välkommen. Samhället har idag många utförsäkrade, arbetslösa, papperslösa och EU-medborgare på drift. Till julfirandet söker sig också många ensamma äldre, fattiga på både pengar och socialt liv. Det är en bristvara med platser att ”bara vara” på, säger Magnus Helmner, anställd av föreningen Ny Gemenskap och projektledare för Jul i Gemenskap.

Hjälp fler att få en värdig jul
Jul i Gemenskap är ett ideellt arrangemang som är beroende av ekonomiska bidrag för att köpa mat och julklappar till gästerna. I år hjälper 150 frivilliga volontärer till med det praktiska. För att stödja årets arrangemang används Immanuelskyrkans postgiro 44 93-3.

Årets arrangörer: Ny Gemenskap, Stockholms Stadsmission, Volontärbyrån, Frälsningsarmén, Hela människan, Immanuelskyrkan, Engelbrekts församling, S:t Johannes församling, S:t Matteus församling, S:t Görans församling, Citykyrkan, Adolf Fredriks församling, Korskyrkan, Filadelfiakyrkan, Studieförbundet Bilda och Sociala Missionen.

Jul i Gemenskap

Datum: 24, 25 och 26 december

Tid: kl 17-21
Plats: Immanuelskyrkan, Kungstensgatan 17

För mer information vänligen kontakta:

Magnus Helmner, projektledare, Jul i Gemenskap

magnus.helmner@telia.com

Om Jul i Gemenskap
Jul i Gemenskap skapades med syfte att samla det engagemang som finns för samhällets utsatta, skapa goda relationer mellan de som vill hjälpa till samt aktualisera den problematik som ligger bakom hemlöshet, fattigdom och social utslagning.