Film- och streamingtjänsten BLOCKBUSTER till Sverige

Hyr eller köp de senaste filmpremiärerna – internationella och svenska – på en plattform. I dag lanseras streamingtjänsten BLOCKBUSTER i Sverige – en tjänst som tillhandahåller de allra senaste filmerna helt utan abonnemang eller bindningstid.

BLOCKBUSTER var tidigare USA:s största hyrvideokedja, med 9 000 videobutiker runtom i världen. Med streamingtjänsternas intåg på marknaden lade BLOCKBUSTER ner sina butiker och sålde varumärket till danska TDC-koncernen. Med fokus på de senaste filmpremiärerna och det bredaste filmutbudet har BLOCKBUSTER sedan 2014 varit danskarnas mest populära abonnemangsfria streamingtjänst. I dag lanseras tjänsten i Sverige.

”Vi gläder oss oerhört åt att få lansera BLOCKBUSTER även i Sverige som ett nordiskt varumärke med djup insikt i de nordiska användarnas serie- och filmvanor. BLOCKBUSTER handlar helt enkelt om det ögonblick när du tillsammans med din familj, din partner, dina vänner eller själv beslutar dig för att se just den filmen som du missade på bio,” säger Casper Hald, vd BLOCKBUSTER.

BLOCKBUSTER är en TVOD och EST-tjänst – det vill säga streaming utan abonnemang eller bindningstid där man hyr eller köper den film man vill se. Tack vare sina avtal med några av världens främsta produktionsbolag kommer BLOCKBUSTER kunna erbjuda de senaste internationella och svenska premiärfilmerna, så kallade blockbusters, direkt efter de visats på bio. Dessutom kommer streamingtjänsten tillhandahålla ett stort utbud av filmklassiker samt serier.

Vill bli störst inom filmuthyrning i Norden
När BLOCKBUSTER lanseras i dag är det med viss försiktighet - men ambitionerna är stora.

”Vi startar i mindre skala och utvecklar löpande streamingtjänsten med fler filmtitlar. Vi kommer under hösten att lägga till de mest populära tv-serierna samt finnas tillgängliga på många fler plattformar. Inom två till tre år är vårt mål att var fjärde film som hyrs i Norden hyrs hos oss. Ett mål som förpliktigar, men vi vet att vi både fyller ett behov och kan göra succé om vi tillgängliggör det nyaste, bästa och bredaste innehållet på alla populära plattformar” säger Casper Hald.

Streamingtjänsten finns redan i Danmark med över 8 000 filmtitlar och 350 säsonger av de nyaste och mest populära tv-serierna. I Sverige lanserar BLOCKBUSTER med 4 500 internationella och svenska filmtitlar. Antalet titlar kommer succesivt utökas så att man i Sverige inom kort kommer ligga på samma nivå som i Danmark. I höst kommer man även tillhandahålla de senaste säsongerna av de mest populära serierna samt mer nischade filmer som i dag är svåra att hitta någon annanstans.

Från och med i dag kommer BLOCKBUSTER finnas tillgänglig på webben (desktop via Mac/PC) och på Sony Playstation 4. Inom kort kommer tjänsten bli tillgänglig på resterande plattformar däribland iOS, Android, AppleTV och Samsung Smart TV. BLOCKBUSTER använder ledande infrastrukturleverantörer som Amazon, för att säkerställa hög videoöverföring från SD och High Definition-upplösning. Senare i år kommer även 4K / Ultra High Definition.

Priset för att hyra en premiärfilm är 49 kronor och för övriga nya filmer 39 kronor. Det finns även möjlighet att köpa ett klippkort – tre premiärfilmer för 99 kronor. Äldre filmer kan hyras för mellan 9 till 19 kronor beroende på filmens ålder och klassificering. Filmerna går också att köpa. Till lanseringen får nya användare som registrerar sig på hemsidan möjlighet att testa hyra en film.

BLOCKBUSTER lanseras även i Norge och Finland i dag.

Besök www.blockbuster.se för att se den nya streamingtjänsten.

För mer information, vänligen kontakta:
Amina Korlat

Presskontakt BLOCKBUSTER i Sverige