Från ABBA till Bollywood – svenska Singbox släpper första musikappen för Bollywood

För första gången lanseras nu ett interaktivt musikspel med originalmusik från de största Bollywood-filmerna – och bakom spelen står svenska producenten Singbox. Spelen släpps på Google Play och App Store samt för Facebook. Samarbetspartner är Indiens största new media-bolag Hungama.

Varje år släpps ungefär 80-100 filmer i Bollywood – av dem är 20 jättereleaser à la Harry Potter. Genom ett unikt avtal har Singbox nu tillgång till 70 procent av originalmusiken och -videorna i filmerna och kommer att paketera dem på sin spelplattform, som finns tillgänglig på Google Play, App Store och Facebook.

I spelen kan användarna sjunga med i låtarna, mixa sin röst med professionell studioteknik, se originalvideon, spela Lyrics Challenge samt tävla med andra användare via exempelvis Facebook.Från ABBA till Bollywood - svenska Singbox släpper första musikappen för Bollywood

–       Bollywood har en absolut central roll i den indiska nöjesvärlden och nu har vi chansen att genom våra musikspel ge indiska film- och musikälskare tillgång till de största skådespelarna och artisterna i originalformat. Den musikkatalog vi nu har fått tillgång till kan storleksmässigt jämföras med alla de största amerikanska filmbolagens rättigheter sammanslagna, säger Carl Ljungström, vd Singbox.

Singbox samarbetspartner i Indien är Hungama, som är landets ledande digitala musikbolag med rättigheter till majoriteten av musiken i Bollywood-filmerna. Hungama är också agenter för många av landets största skådespelare.

Den första appen, som släpps den 13 november, innehåller musiken till och videor ur storfilmen Sons of Sardaar. SOS är regisserad av stjärnregissören Ashwini Dhir och har hyllade skådespelare som Ajay Devgn, Juhi Chawla, Sanjay Dutt och Sonakshi Sinha i rollistan. Filmen släpps med pompa och ståt under den indiska högtidshelgen Diwali, den 13 november, 2012.

Efter Sons of Sardaar släpper Singbox en rad appar med Bollywoodmusik och -videor.

–       Vi ska nu paketera ett urval av de 220 filmer som ges ut årligen samt de bästa från tidigare år. Tillgången till allt detta material öppnar fantastiska möjligheter, inte bara i Indien utan i hela regionen, säger Carl Ljungström, vd Singbox.

Singbox har tidigare släppt världens första ABBA-app samt storsuccén Singbox Melodifestivalen, som var den enda officiella Melodifestival-appen. Den första appen i serien Singbox Bollywood, storfilmen Sons of Sardaar, släpps den 13 november.

För nedladdningsvoucher och mer info kontakta press@singbox.com.

För mer information vänligen kontakta:
John Ardelius, CTO och grundare, 070-2176200, John@singbox.com

Om Singbox
Singbox was founded in the summer of 2007 by Carl Ljungström and John Ardelius. Carl, born in 1967, is a musician trained at the Royal Academy of Music in London, performing artist on Koch, Stockholm Records and PolyGram, and contracted as a songwriter by Warner/Chappell Music. John, born in 1978, is Graduate engineer in engineering physics, Licentiate of engineering degree in computer science from the Royal Institute of Technology (KTH), and researcher at the Swedish Institute of Computer Science (SICS).