Free Coffee Day till förmån för Stockholms Stadsmission på ICA To Go – 5 kronor per utdelad gratiskopp går till människor som lever i hemlöshet

Den 20 mars bjuder ICA To Go in till Free Coffee Day, där kunder får en kopp gratis kaffe samtidigt som 5 kronor skänks till Stockholms Stadsmissions verksamheter för människor i hemlöshet.

Tanken med Ica To Go:s införda Free Coffee Day är att få människor att mötas över en kopp kaffe. Dagliga, mänskliga möten är något som både ICA To Go och Stockholms Stadsmission värdesätter.

-        Det serveras mycket kaffe i Stockholms Stadsmissions sociala verksamheter, drygt 2 000 koppar per dag. Att ta en kopp kaffe är ett naturligt, avslappnat sätt att mötas på, och dessutom något deltagarna uppskattar, säger Maria Bergman Kosinski, ansvarig för företagssamarbeten på Stockholms Stadsmission.

Kaffet finns att hämta i ICA To Go:s butiker under öppettid hela onsdagen, den 20 mars.* Varje kund kan hämta ut max tre koppar. För varje kopp som delas ut går 5 kronor till Stockholms Stadsmission.

-        Vi har samarbetat med Stockholms Stadsmission tidigare och har stor respekt för verksamhetens arbete för människor som lever i utsatthet. Idén med Free Coffee Day är både bra och trevlig. Vi gör något för våra kaffeälskande kunder samtidigt som vi ger ett bidrag till verksamheten för människor i hemlöshet, säger Helene Robertson, marknadschef på ICA To Go.

Kaffet som serveras under Free Coffee Day sponsras delvis av Johan & Nyström. Johan & Nyström producerar ”Direct Trade”-kaffe som har tagits fram i ett nära samarbete med kaffeleverantörer i bland annat Etiopien.

*Öppettider för butikerna varierar, mellan ca kl 07-21. Butikerna ligger på Drottninggatan 65, Centralstationen, Hornstulls T-bana och Kistagången 20.

Maria Bergman Kosinski, ansvarig företagssamarbetet, Stockholms Stadsmission

08-68 42 3052, maria.bergman@stadsmissionen.se

Helene Robertson, marknadschef, ICA To Go
08-561 510 56, 070-207 49 01, helene.robertson@ica.se

Om ICA To Go
ICA To Go är ett nystartat koncept med fristående convenience-butiker som i huvudsak erbjuder hälsosamma måltider till frukost, lunch, fika och middag. ICA To Go drivs av ICA Sverige AB, har funnits sedan mars 2010 och har fyra butiker i Stockholm – Drottninggatan, Centralstationen, Hornstull och Kista.

Om Stockholms Stadsmission
Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.