Hemnets nya avgift gynnar bosajten HittaHem.se

Hemnet tar från den 1 juli 600 kr för varje bostadsannons som läggs upp på sajten. Säljaren betalar annonsen och mäklaren får tillbaka 300 kr i kick-back av Hemnet för varje såld annons. Hemnet kommer med största sannolikhet tappa minst 20 procent av annonserna. Det är goda nyheter för bosajten HittaHem.se som redan i dag visar flest objekt i Sverige och som fortsatt erbjuder gratis bostadsannonser för mäklare.

-        Vi har fått uppgifter på att Hemnet räknar med att tappa ca 20 procent av bostäderna till följd av de nya avgifterna. Vår uppfattning är att de kommer tappa ännu mer, och det baserar vi på uppgifter från flera tongivande mäklarföretag som menar att de i första hand kommer styra sin onlinemarknadsföring till nytänkande sajter som HittaHem.se, säger Calle Håkansson, medgrundare och marknadschef på HittaHem.se.

-        Det blir spännande att se hur trafiken förändras i det fall att antalet bostäder minskar på Hemnet, och därmed inte visar lika många bostäder som nytänkande sajter som ex HittaHem, säger Erik Olsson, vd på Erik Olsson fastighetsförmedling.

HittaHem.se är dels en bannerfri sökmotor som visar alla bostäder som är till salu i Sverige. Dessutom har sajten en annonsfunktion som erbjuder säljare och mäklare att anonymt gå ut med nyintagna objekt som ”Snart till Salu” direkt mot HittaHem.se:s digitala spekulantregister. På så vis ges möjlighet till visning för heta spekulanter innan bostaden läggs ut på marknaden. I många fall säljs bostaden direkt utan ytterligare marknadsföring.

-        Vår uppgift är att genomföra bästa tänkbara affär för våra säljare och då gäller det att hitta rätt köpare. Dessa hittar vi bland annat genom HittaHem.se:s digitala spekulantregister och deras nya tjänst Snart till Salu. Vi har redan genomfört flera fantastiska affärer via HittaHem.se och kommer fortsätta med det, säger Peter Landgren, VD på mäklarföretaget Peter Landgren & Co i Malmö som står för ca 20 procent av villaförsäljningen i Malmö.

För mer information vänligen kontakta:

Calle Håkansson, marknadschef och medgrundare av HittaHem.se

Mail: calle.hakansson@hittahem.se

Om HittaHem.se

HittaHem.se är en annonsfri bostadstjänst som ger stöd till köpare, säljare och bostadsägare. HittaHem.se erbjuder tjänster och verktyg som hjälper användarna att få bättre kontroll över sin bostadsaffär och sitt boende. Förutom en snabb och enkel sökmotor för bostäder till salu finns på HittaHem.se en rad funktioner som stöder en bättre bostadsaffär. Till exempel kan du enkelt att jämföra boendekostnader, ta del av betygsättningar på områden, få prisindikationer på det egna boendet, liksom stöd att välja rätt mäklare. HittaHem.se är grundat av entreprenörerna bakom bl.a Bello.se och GoHandy.com.