HittaHem.se går i fastighetsbräschen; Skånska ”Snart till Salu” omåttligt populär bland mäklare

För en månad sedan lanserade HittaHem.se sin nya tjänst ”Snart till Salu”. Den nya tjänsten har redan blivit populär bland Skånes mäklare, och i februari 2013 utlovas minst tvåhundra nya ”Snart till Salu”-bostäder bara i Malmö. Den nya tjänsten gör det möjligt att hitta spekulanter till bostadsköp innan bostaden har kommit ut på den öppna marknaden. Via ”Snart till Salu” går det att köpa ett nytt boende samtidigt som att det gamla boendet säljs, vilket tidigare inte har varit möjligt.

– Det är tydligt att ”Snart till Salu” fyller ett behov. Tjänsten har bara funnits i en månad och redan används den av mäklare som står för 40% av Malmömarknaden, säger Calle Håkansson, marknadschef och medgrundare av HittaHem.se.

Frågorna är många när det är dags att byta bostad. Medan bankerna vill att spekulanten ska börja med att sälja sin bostad, börjar i själva verket många bostadsaffärer först när en ny bostad har hittats. Det tar tid att sälja den befintliga bostaden och det tar tid att köpa den nya.

– Det är lite av en ond cirkel. På grund av trögheten som finns i branschen är det många som drar sig från att sälja sina bostäder. Det blir helt enkelt en för lång process. Detta leder till att utbudet av bostäder blir allt mindre. ”Snart till Salu” är en smart lösning som både säljare, köpare och mäklare tjänar på, säger Peter Landgren, mäklare och grundare av Peter Landgren & co.

”Snart till Salu”
För att underlätta för dem som vill sälja sin bostad startades för en månad sedan en ny tjänst som gör det möjligt att både köpa och sälja samtidigt. Bakom den efterfrågade lösningen står det Malmöetablerade företaget Hittahem.se. Tjänsten ”Snart till Salu” innebär att mäklare, som ska sälja en bostad, kan lägga ut bostaden via ett digitalt spekulantregister och på så vis komma i kontakt med potentiella köpare. Köparna är i sin tur sådana som har valt att bevaka ett specifikt område eller bostadstyp.

Bevakaren får sedan ett meddelande om att det har dykt upp en ny bostad som snart är till salu inom den valda kategorin. Därefter får bevakaren möjlighet att anmäla sitt intresse till mäklaren för en VIP-visning. Efter att ha träffat spekulanter kan mäklaren och säljaren välja huruvida de vill sälja direkt eller gå vidare med att annonsera ut bostaden på traditionellt vis.

Mäklarna på Erik Olsson Fastighetsförmedling har arbetat med ”Snart till Salu” i en månad i Skåne och vi märker att de bostäder vi lägger ut snabbt får heta spekulanter och även avslut till mycket bra priser innan bostaden ens gått ut på öppna marknaden. Vi tror att en påtaglig del av våra bostäder kommer säljas innan de läggs ut publikt och att detta även kommer att sprida sig till Stockholm och Göteborg, säger Simon Falke, regionchef på Erik Olsson Fastighetsförmedling i Skåne.

Genom att göra en bevakning på sina intresseområden kan spekulanterna dagligen få mail om nya objekt som är till salu eller ”Snart till Salu”. HittaHem.se räknar med att minst tvåhundra ”Snart till Salu”-bostäder kommer att skapas i Malmö under februari 2013.

För mer information vänligen kontakta:

Calle Håkansson, marknadschef och medgrundare av HittaHem.se

Mail: calle.hakansson@hittahem.se

Om HittaHem.se

HittaHem.se är en annonsfri bostadstjänst som ger stöd till köpare, säljare och bostadsägare. HittaHem.se erbjuder tjänster och verktyg som hjälper användarna att få bättre kontroll över sin bostadsaffär och sitt boende. Förutom en snabb och enkel sökmotor för bostäder till salu finns på HittaHem.se en rad funktioner som stöder en bättre bostadsaffär. Till exempel kan du enkelt att jämföra boendekostnader, ta del av betygsättningar på områden, få prisindikationer på det egna boendet, liksom stöd att välja rätt mäklare. HittaHem.se är grundat av entreprenörerna bakom bl.a Bello.se och GoHandy.com
.