Hur samtalar man med barn om svåra saker?

- Stockholms Stadsmission bjuder in till öppet hus på Unga Station

Stockholms Stadsmission firar internationella barndagen den 3 oktober med att bjuda in till Öppet hus på Unga Station. Klockan 15 anordnas ett seminarium där metodutvecklare Inger Ekbom, legitimerad psykoterapeut, berättar om Unga Stations metod för barnsamtal. Temat är: Hur samtalar man med barn om svåra saker? Inger Ekbom har tagit fram en metodhandbok om samtal med barn ”Vad är det som gör dig så ledsen” och barnboken ”Skilda vägar – När föräldrar flyttar isär”.

Stockholms Stadsmission möter allt fler barn som har stora behov av att få prata om och försöka förstå vad som händer i deras liv. Det kan till exempel handla om att någon i familjen är allvarligt sjuk, att barnet känner sig rädd och orolig, eller att en förälder har slutat höra av sig. Modellen för barnsamtal har utarbetats på Unga Station, Stockholms Stadsmissions hus för barn, unga och familjer. Till Unga Station kommer bland annat ekonomiskt utsatta familjer och ensamstående föräldrar och barn som på olika sätt söker stöd i tillvaron.

-        Det kan vara lätt att tänka att man inte ska oroa sitt barn med att prata om det jobbiga som pågår eller har hänt. Särskilt om barnet inte själv frågar. Det gör att barnet ofta blir ensam med sina frågor och tankar. Idag vet vi att barn blir hjälpta av att tillvaron blir så begriplig som möjligt. Att stödja barn med det så tidigt som möjligt förebygger psykisk ohälsa senare i livet, säger Inger Ekbom, leg psykoterapeut och metodutvecklare inom Stockholms Stadsmission.

Välkommen till öppet hus på Stockholms Stadsmission Unga Station
Datum:
måndagen den 3 oktober

Tid: klockan 15-16.00
Adress:
Fatburs Brunnsgata 26, Stockholm
T-bana Mariatorget. Pendeltåg Södra station.

O.S.A. Mejla maria.vonsydow@stadsmissionen.se Välkommen!

Fakta om Unga Station
Unga Station är Stockholms Stadsmissions hus för barn, unga och deras nätverk. Vårt uppdrag är att stärka självkänslan, hoppet, framtidstron hos dem som besöker oss. Till Unga Station kommer bland annat ekonomiskt utsatta familjer och ensamstående föräldrar och barn som på olika sätt söker stöd i tillvaron.

Referensex
Referensex av metodhandboken ”Vad är det som gör dig så ledsen” och barnboken
”Skilda vägar – När föräldrar flyttar isär” kommer att finnas vid seminariet på Unga Station, alt. hör av dig till maria.vonsydow@stadsmissionen.se

För mer information:
Maria von Sydow, pressekreterare Stockholms Stadsmission, 070 437 03 85

Om Stockholms Stadsmission
Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. De bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från deras affärsverksamhet.