Idéburna skolor: Gör om och gör rätt i friskoleutredningen, Jan Björklund

Efter haveriet i den privata äldrevården riskerar friskolorna nu att bli nästa stora problemområde. De idéburna friskolorna kräver därför att utbildningsminister Jan Björklund ger friskoleutredningen ett tilläggsdirektiv att också undersöka kvaliteten, och om det finns samband mellan den och friskolornas organisationsform.

Regeringen tillsatte tidigare i höstas friskoleutredningen, den första genomlysningen av hur friskolemarknaden utvecklats i Sverige. Den ska undersöka vilka möjligheter Skolinspektionen ska ha att ingripa när man hittar kvalitetsbrister i vinstdrivna friskolor. Men om den stora frågan – vad utbildningskvalitet egentligen är och hur det är ställt med kvaliteten på friskolorna – finns inte ett ord i utredningsdirektiven.

- Självklart påverkar organisationsformen utbildningskvaliteten. Jan Björklund väljer att inte se detta och riskerar därmed att samma problem som inom vinstdriven äldreomsorg kan spridas till friskolorna. Det är obegripligt att friskoleutredningen inte sätter den enskilde eleven i centrum och fokuserar på utbildningskvalitet, säger Håkan Wiclander, styrelseledamot Idéburen skola och verksamhetschef Stockholms Stadsmissions skolor.

Trots att bland andra SNS (Konkurrensens konsekvenser – vad händer med svenskt välfärd?, 2011) visat på att belägg saknas för att vinstdrivna friskolor ökat utbildningskvaliteten väjer utbildningsminister Jan Björklund för frågan. Föreningen Idéburen skola vill slå vakt om friskolans form och därmed behöver skolans kvalitet stå i centrum.

- Tyvärr verkar friskoleutredningens syfte vara att få undan partipolitiskt heta frågor från dagordningen. Det är fel angreppsätt om man vill skapa en världsledande skola. Därför kräver vi att friskoleutredningen ges ett tilläggsdirektiv om att undersöka reformens påverkan på kvaliteten i den svenska skolan, och om det finns samband mellan friskolornas organisationsform och kvalitet, säger Patrik Waldenström, ordförande Idéburen skola.

- Idéburna skolor anser att kvalitet är att sätta den enskilde elevens utveckling i centrum. Allt är inte betyg och mätbara kunskaper, avslutar Håkan Wiclander, styrelseledamot Idéburen skola och verksamhetschef Stockholms Stadsmissions skolor.

Läs om debatten från Idéburen skola på http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kvaliteten-i-friskolorna-maste-granskas_6644706.svd

För ytterligare kommentarer kontakta:
Håkan Wiclander, styrelseledamot, 070-210 17 42, hakan.wiclander@stadsmissionen.se
Patrik Waldenström, ordförande, 070-694 91 31, patrik.waldenstrom@ideburenskola.se

Fakta om Idéburen skola
Idéburen skola är en förening bestående av väldigt olika skolor med en sak gemensamt, vi är inte vinstutdelande. Vi anser istället att utbildning ska bedrivas med glädjen att se människor utvecklas som främsta drivkraft. Hos oss går de pengar som följer en elev i form av skolpeng oavkortat till att förbättra skolan och undervisningen. Det finns alltid en elev som behöver mer stöd och då vill vi inte hamna i en situation där pedagogiska insatser vägs mot vinstutdelning.