Lär dig laga mat eller sjunga och få språket på köpet - Medborgarskolan laddar med nytt kurskoncept på lätt svenska i vår

Vårens program från Medborgarskolan bjuder på nyheter som ska få den internationella stockholmaren att lära sig något nytt och samtidigt bättra på färdigheterna i svenska språket. Ta bättre foton, laga japansk mat eller bli egen företagare och få språket på köpet. På liknande sätt kan man även provsmaka vin och tapas och samtidigt putsa upp skolspanskan.

Medborgarskolan fortsätter att anpassa utbudet av kurser efter stockholmarna. Nytt för i år är att göra kurserna tillgängliga för stadens invånare som har andra språk än svenska som modersmål. Idag har cirka 30 procent av stockholmarna utländsk bakgrund och antalet invånare växer med närmare 40 000 varje år.*

–       Vi arbetar ständigt med att anpassa utbudet av våra kurser för att göra dem så tilltalande och tillgängliga som möjligt för dagens stockholmare. Vårens stora nyheter är ett nytt koncept där kurser i olika ämnen hålls bland annat på lätt svenska, lätt spanska eller ett annat språk man vill lära sig. Stockholm har verkligen blivit en kosmopolitisk stad, många flyttar hit för arbete, studier eller för kärlekens skull. Samtidigt som vi svenskar är så pass bra på engelska att vi ibland gör det svårt för inflyttade att lära sig svenska, säger Eva Levin, verksamhets- och utvecklingschef på Medborgarskolan i Stockholm.

Träna språket utan att tänka på det
Bästa och roligaste sättet att lära sig ett nytt språk är att umgås med språket. Innehållet är detsamma som på vanliga kurser, men går i långsammare tempo på tydlig och lätt svenska. I vårens utbud hos Medborgarskolan finns totalt femton kurser på lätt svenska. Därtill testar man i vår att erbjuda exempelvis vinprovningar som hålls på lätt spanska för de som vill putsa på skolspanskan utan att sätta sig i skolbänken.

Svensk husmanskost

Husmanskost är en klassiker på de svenska matborden och populärare än någonsin, vilket inte minst reflekteras i menyerna på restaurangerna. På denna kurs lagas en trerätters middag med recept från det bästa Sverige har att erbjuda i matväg, som sedan avnjuts tillsammans.

Starta eget

Här är en kurs för den som drömmer om att starta ett eget företag. Under tre kurstillfällen lär du dig allt som du behöver veta för att starta och driva ett eget företag.

Japansk mat, nybörjare

Kursdeltagarna lär sig att laga den godaste maten från Japan. Gör sushi, både nigiri, norimaki och tempura med en spännande sås, som sedan avnjuts tillsammans.

Teater, nybörjare

På ett avslappnat sätt lär man sig att spela teater med hjälp av övningar, lekar och improvisationer. Här ges även möjlighet att öva kontakt och samarbete och ha roligt på scen.

Sång

På denna kurs sjunger deltagarna låtar i olika musikstilar. Enkla stämmor och arrangemang tränas. Varje lektion inleds också med ordentlig uppvärmning och röstträning.

Spanska, vinprovning och provsmakning av tapas

Kom till en härlig onsdagskväll och inspireras av den latinamerikanska musiken och dansen. Vinprovning med viner från bl.a. Chile och Argentina samt provsmakning av tapas, till tonerna av latinamerikansk musik.
Kvällen hålls på mycket lätt spanska.

För fullständigt kursutbud och för att testa kunskapsnivån på språket som behövs för att delta på kurserna besök gärna www.sthlm.medborgarskolan.se

Övriga nyheter i vår: Vintagekväll med Elsa Billgren och whoopie pies
I vårens katalog finns som vanligt ett brett utbud av kurser och föreläsningar inom många ämnesområden för barn, vuxna, äldre, singlar och varannan-veckas familjer. Några nyheter är:

Bli attributmakare – skapa föremål som används som rekvisita till TV, film och teater.

Mönster och mönsterrapportering, workshop med Lotta Kühlhorn- Sveriges största mönsterformgivare

Vintagekväll med Elsa Billgren – föreläsning 8/4

Decoupage - Från loppisfynd till shabby chic

Vals, cha, cha, samba och jive – danser för vårens fester med Tobias Wallin och Helena Fransson