Lernia ger en röst åt de som inte kommer till tals i Almedalen

Snart inleds Almedalsveckan i Visby och politikerna laddar för att göra sina röster hörda. Men återigen kommer de som debatten handlar om, långtidsarbetslösa, arbetslösa ungdomar, utrikesfödda och de som nyligen blivit uppsagda, inte vara representerade. Med initiativet ”Ni talar om mig” låter Lernia människor som inte kommer till tals i Almedalen ställa sina egna valfrågor till partierna.

Närmare 500 personer som inte kommer till tals i Almedalen får ställa sina viktigaste frågor till Sveriges politiker. Frågorna har skickats till samtliga riksdagspartier och svaren publiceras under respektive partis dag i Almedalen. Under politikerveckan kommer Lernia vara deras röst genom att ställa deras frågor till politikerna, samt ta ansvar för att kommunicera tillbaka svaren.

-        Vi vill uppmana politiker att inte bara prata om utan även till de människor som berörs av deras förslag och åtgärder för ökad sysselsättning. Trots en intensiv mediebevakning från Almedalen och att jobbfrågan ständigt är aktuell svarar bara ungefär hälften av de tillfrågade att de känner till Almedalsveckan, säger Roken Cilgin, kommunikationschef på Lernia och ansvarig för initiativet ”Ni talar om mig”.

Almedalsveckans relevans

Hälften av de tillfrågade svarar ”vet ej” både på frågan om Almedalsveckan är en viktig politisk mötesplats och om det som diskuteras är relevant. Bland de resterande svarar var femte att det som diskuteras inte är relevant för dem. 44 % av de som deltog i undersökningen tar inte del av politikerveckan, jämfört med 22 % bland allmänheten[i] som också fått svara på samma fråga.

Lägst politikerförtroende bland långtidsarbetslösa och högst bland utrikesfödda

Nästan hälften av de tillfrågade har lågt till inget förtroende för politiker när det kommer till jobb och ekonomifrågan. Bland långtidsarbetslösa är det så många som 7 av 10 som har lågt till inget förtroende för politikerna. Undantaget ser vi hos utrikesfödda som har ett högt politikerförtroende, i samma fråga.

När det gäller skola, vård och omsorg samt integration svarar runt hälften att förtroendet är lågt för våra politiker. Även här är förtroendet lägst bland långtidsarbetslösa följt av arbetslösa ungdomar. Exempelvis har 8 av 10 långtidsarbetslösa inget förtroende för politiker när det gäller integrationsfrågan medan hälften av de utrikesfödda svarar delvis till högt förtroende.

Jobb/ekonomi den viktigaste valfrågan

Jobb och ekonomi rankas som valets viktigaste fråga med hela 65 %. Därefter följer skolan (28 %), vård och omsorg (22 %). Integration samt miljö och klimat kommer på fjärdeplats med 16 % vardera.

De viktigaste egna valfrågorna till politikerna

De tillfrågade har även fått ange en egen valfråga. De mest förekommande frågorna i varje målgrupp har Lernia förmedlat till alla riksdagsvalda partier.

-        Utrikesfödda – Jag är välutbildad, varför får jag inget jobb?

-        Långtidsarbetslösa – Hur blir det med fas 3?

-        Arbetslösa ungdomar – Vad ska ni konkret göra för att fler unga ska få arbete?

-        Nyligen uppsagda personer – Varför inte erbjuda fler arbetslösa yrkesutbildningar?

För mer information www.lernia.se/nitalarommig eller kontakta:

Roken Cilgin
Kommunikationschef Lernia

Mob: 0722 – 54 10 50
E-post:
roken.cilgin@lernia.se

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes under maj-juni 2014.  Totalt svarade 478 personer i målgrupperna utrikesfödda, arbetslösa ungdomar, långtidsarbetslösa samt nyligen uppsagda personer.  Mätningen genomfördes tillsammans med undersökningsföretaget MIND Research.

Om Lernia

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartners. Med tjänster inom utbildning, bemanning och omställning ser vi till att fler människor får i jobb i Sverige. Vi hjälper individer, det privata näringslivet och den offentliga sektorn att stärka sin konkurrenskraft, vilket i sin tur bidrar till en fungerande arbetsmarknad och en ökad integration. Besök gärna www.lernia.se.

[i] Utöver mätningen bland målgrupperna långtidsarbetslösa, arbetslösa ungdomar, utrikesfödda och nyligen uppsagda personer, genomfördes en kontrollmätning med allmänheten. Totalt deltog 219 personer i kontrollmätningen.