Libratones hemmahögtalare får AirPlay 2 stöd för multi-room uppspelning

Vid måndagens lansering av iOS11 släppte Apple sin senaste nyhet AirPlay 2. Funktionen ger användarna möjlighet att styra multi-room ljudsystem som har tillgång till Wi-Fi direkt via sin iPhone eller iPad. Bland de första att ha AirPlay 2 stöd är det danska ljud- och designföretaget Libratone.

Marknaden för multi-room högtalare har utvecklats kraftigt de senaste åren men endast ett fåtal varumärken har lyckats följa med i utvecklingen. Bland dessa finns Libratone, som ständigt utvecklar sina produkter för att skapa högre flexibilitet och frihet för ljud i hemmet.

”AirPlay 2 innebär ytterligare ett steg i att frigöra musiken för fler människor genom att enkelt kunna kontrollera högtalare från sina Apple-produkter. Över 500 miljoner konsumenter med iOS-enheter över hela världen kommer kunna styra musiken i hela hemmet, från sin iPhone eller iPad. Vi tror och hoppas att lanseringen av iOS11 och AirPlay 2 kommer öka konsumenters intresse för potentialen i att ansluta flera högtalare i hemmet samt fullt ut uppleva just den flexibilitet och frihet i musikupplevelsen som vi ständigt eftersträvar att möjliggöra för våra kunder.” säger Simon Peschcke-Køedt, VP Global Marketing på Libratone.

I samband med lanseringen av AirPlay 2 släpper Libratone en gratis mjukvaruuppdatering för samtliga existerande ZIPP och ZIPP MINI högtalare för att möjliggöra AirPlay 2 stödet till hela ZIPP-familjen. Tjänsten innebär att existerande och nya ägare av Libratones hemmahögtalare kommer kunna kontrollera multi-room ljud direkt via Siri, från kontrollpanelen eller hemma-appen från sin iPhone eller iPad. Dessutom kommer olika användare kunna kontrollera samma spellista och lägga till låtar från olika enheter via ”shared up next” i Apple Music.

För mer information, vänligen kontakta:
Amina Korlat, presskontakt Libratone i Sverige
070-846 84 76, amina@rippler.se

Om Libratone
Libratones uppdrag är att befria ljudet och öka människors upplevelse av musiken i streaming-eran. Företaget grundades 2009 och var ett av de första ljudföretagen som la stor vikt vid den estetiska utformningen av högtalare genom att flytta ut högtalarna från hörnen och in i rummen, närmare användarna, för konsumenter på språng. De är formgivna enligt skandinavisk designtradition och ger ett varmt och fylligt ljud som tillsammans med de vackra textilierna ger en ljusare och varmare lyssningsupplevelse. 2014 välkomnade företaget en kinesisk investeringspartner med tekniska muskler vilket ledde till ett stort tekniskt steg framåt. Lanseringen av SoundSpace och den nya ZIPP-familjen 2015 är det första resultatet av det nya samarbetet och markerar en nystart för varumärket Libratone.

Libratones huvudkontor är baserat i Köpenhamn och regionala kontor finns i Santa Clara (USA) och Beijing (Kina).

Pressmaterial: www.libratone.com/press
Facebook: www.facebook.com/Libratone