Loviseberg producerar Sveriges enda opastöriserade juicer och smoothies

– Två smaknyheter i hyllan: apelsin, kiwi och ingefära samt apelsin, ananas och mynta

Loviseberg är en ny svensk tillverkare av juicer, smoothies och fruktsallader som har myntat uttrycket ”färsk på riktigt”. För Loviseberg innebär det att produkterna inte är hållbarhetsbehandlade (pastöriserade) på något sätt för att både behålla den naturliga smaken och en C-vitaminhalt som är högre än RDI. Det innebär också att produkterna innehåller 100% färsk frukt och inga som helst puréer eller koncentrat. En Lovisebergsprodukt ska jämföras med när konsumenten pressar egen juice hemma. För att bevara färskheten tillverkas samtliga juicer och smoothies utifrån beställning och levereras till återförsäljaren inom 24 timmar.

Konsekvensen med att producera obehandlad juice är att hållbarheten blir kortare. Lovisebergs juicer har en hållbarhet på 7 dagar jämfört med produkter från låg- och högpastöriserade juicer/smoothies som har en hållbarhet på mellan femton dagar upp till flera månader.

-        Vi startade Loviseberg för att vi ansåg att det saknades ett riktigt färskpressat alternativ utan hållbarhetsbehandling på marknaden. Samtidigt ser vi en ökad efterfrågan på marknaden för naturliga produkter och vill ge konsumenten en möjlighet att välja en genuin, opastöriserad produkt av högsta kvalitet. Många konsumenter tror att en färskpressad och/eller nypressad juice är opastöriserad, men oftast är den värmebehandlad (pastöriserad) för att få en längre hållbarhet, säger Jacob Philipson, VD för Loviseberg.

För att konsumenten ska veta att en juice eller smoothie från Loviseberg är ”färsk på riktigt” framgår både produktionsdatum, när drycken pressats, och bäst-före-datum på flaskorna. För att hitta de finaste råvarorna till produkterna köper Loviseberg in frukt från alla världens hörn beroende på årstid och typ av frukt. All frukt skalas, tärnas, mixas och pressas på plats i Lovisebergs toppmoderna fabrik som är certifierad (BRC - Grade A) för att hantera färska frukter och råvaror.

Högre vitamin C-innehåll än rekommenderat dagsintag
På grund av att juicen är opastöriserad bevaras högsta möjliga vitamin C- och betakarotenhalt, som båda är viktiga antioxidanter.

Eurofins Food & Agro Sweden AB har analyserat Lovisebergs apelsinjuice och en lågpastöriserad juice som finns på marknaden idag (november 2011). Det rekommenderade dagsintaget (RDI) av vitamin C är 60 mg/dag enligt referensvärden inom EU. Analysen visar att Lovisebergs juice innehåller 108% av RDI för vitamin C, jämfört med 90% av RDI i den lågpastöriserade juicen. Det kan även jämföras med högpastöriserad juice som endast innehåller cirka 58% av RDI för vitamin C enligt Livsmedelsverket.

-        Vårt testresultat och Livsmedelsverkets medelvärde visar på att både låg- och högpastörisering påverkar vitamin C- och betakarotenhalten negativt. Vårt test visar också att vår apelsinjuice har en högre vitamin C-halt än nuvarande RDI på 60 mg/dag inom EU. Från och med oktober 2012 kommer EU öka sitt rekommenderade dagsintag till 80 mg/dag, vilket kan tolkas som att nuvarande referensvärde är för lågt. Vi behöver helt enkelt få i oss mer vitamin C per dag och därför är vi väldigt nöjda med vårt höga testresultat. Vi kommer löpande under året att fortsätta testa vår juice gentemot pastöriserade alternativ, säger Sofia Fröberg, livsmedelskemist på Loviseberg.

Färska kryddor ger nya smakkombinationer
Nya smakkombinationer kommer att överraska konsumenten i butikshyllan. Två smaknyheter i vinter är apelsin, kiwi och ingefära samt apelsin, ananas och mynta.

-        Vi letar hela tiden nya smakkombinationer och kommer att testa nya blandningar utefter vilka färska kryddor som aktuell årstid har att erbjuda, säger Jacob Philipson, VD för Loviseberg.

Producerar färskpressade juicer och smoothies till ICA Selection
Loviseberg producerar utvalda juicer och smoothies till ICA Selection i hela Sverige samt hela sitt eget sortiment för ICA To Go’s butiker i Stockholm. Under eget varumärke säljs Lovisebergs juicer/smoothies idag på utvalda Coop- och Hemköpbutiker i Stockholm och även via mindre kedjor som Sabis, Albert & Jacks, Daglivs, Matboden och Nytorget Urban Deli i Stockholm. Pressbyrån och 7Eleven säljer Lovisebergs fruktsallader, ananassticks och äppelpåsar. Loviseberg levererar dessutom sina produkter till företag genom Fruktbudet.

Riktpris för Lovisebergs juicer i butik är cirka 25 kr för 350 ml flaskor och cirka 38 kr för 1 liters flaskor.

FAKTA:

Lovisebergs juicer/smoothies finns i följande smaker:

Juice                                                                  Smoothie

Apelsin                                                               Apelsin & mango & kiwi

Apelsin & ananas                                               Apelsin & mango & honungsmelon

Apelsin & blodgrape

Apelsin & honungsmelon

Apelsin & kiwi & ingefära

Apelsin & ananas & mynta

För ytterligare information kontakta:
Cecilia Anjou, Marknadschef Loviseberg Produktion AB, cecilia@loviseberg.se, telefon 070 715 64 23

Om Loviseberg