Mäklaralliansen växer när Erik Olsson Fastighetsförmedling och Södermäklarna går in i det gemensamma bolaget

Ytterligare två fastighetsmäklare, Erik Olsson och Södermäklarna går med i Mäklaralliansen. Bolaget, som startades av Bjurfors och Svenska Mäklarhuset i våras, är ett paraplybolag där ett antal fastighetsmäklarkedjor samverkar. Med kraft av den samlade företagsvolymen är ambitionen att kunna erbjuda konkurrenskraftiga kringtjänster för bostadsspekulanter.

De två rikstäckande kedjorna Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling har vardera en marknadsandel på ca 20 procent. Ambitionen med Mäklaralliansen är att bli en tydlig tredje spelare med en större gemensam marknadsandel.

En ny fastighetsmäklarlag möjliggör nya intäktsformer kopplat till kringtjänster inom främst områden som finansiering, försäkring, energi, kommunikation och säkerhet. För att både förhandla sig till och erbjuda de mest attraktiva kringtjänsterna till kunder krävs konsolidering för en ökad gemensam volym.

– Mäklaralliansen är en möjlighet för oss att ge våra kunder mer och bättre service samtidigt som vi genom vår gemensamt samlade volym kan knyta till oss starka samarbetspartners för kringtjänster inför nästa års lagändring, säger Lars Björkstrand, vd för Svenska Mäklarhuset.

I Danmark är det redan tillåtet för mäklare att förmedla kringtjänster och dessa utgör idag ungefär 50 procent av de danska mäklarnas intäkter. Den svenska fastighetsbranschen liknar den danska, vilket är en av anledningarna till att svenska fastighetsmäklare ser potential i tjänster kopplade till köp eller försäljning av bostäder.

I och med att Erik Olsson Fastighetsförmedling och Södermäklarna går in i bolaget står Mäklaralliansen nu för 20% av Stockholmsmarknaden – vilket motsvarar marknadsledarnas positioner i Stockholm. När den nya mäklarlagen träder i kraft nästa år planerar man att ha så mycket som 25% av Stockholmsmarknaden.

– Vår bransch är under förändring och genom Mäklaralliansen kan vi vara med och sätta agendan på ett mycket mer kraftfullt sätt. Vi är nu fyra kedjor som har gått in och jag tror att det finns fler som är intresserade av att kunna ta ett större grepp på marknaden tillsammans med alliansen, avslutar Erik Olsson, vd för Erik Olsson Fastighetsförmedling.