Mamma Scans köttbullar nu med lägre salthalt och färre tillsatser

Som ett led i HKScans strategiarbete att löpande produktutveckla befintliga kategorier genom översyn och minimering av livsmedelstillsatser får nu den klassiska vardagsfavoriten Mamma Scans köttbullar ett nytt recept med färre tillsatser och sänkt salthalt – en godare produkt.

- Vi tar nu bort jästextraktet från receptet eftersom vi vill ha så naturliga produkter som möjligt. Sedan tidigare finns heller inga E-nummer i Mamma Scans köttbullar. Utmaningen det senaste året har varit att hitta en smakersättare för att kompensera jästextraktet, som är en umamikrydda. I samband med detta har vi även reducerat salthalten till en ny lägstanivå på 1.6%. Med det ligger Mamma Scan lägst på marknaden för köttbullar utan att vi tummat på produktens hållbarhet eller kvalité, säger Joacim Ekström, produktchef HKScan.

Inför julen 2015 lanserade Scan en annan nyhet – julköttbullar – en produkt framtagen i linje med det produktutvecklingsarbete som nu har gjorts för Mamma Scans köttbullar. Resultatet är julköttbullar med lika låg salthalt och som inte heller innehåller jästextrakt.

Om jästextrakt som tillsats
Jästextrakt är en umamikrydda som traditionellt tillsats som smakförhöjare. Ingen forskning visar på att jästextrakt är något farligt eller alarmerande, men betraktas numera som en onödig tillsats.

För ytterligare information, kontakta:
Joacim Ekström, Produktchef Mamma Scans köttbullar, HKScan
joacim.ekstrom@hkscan.com

Scan – Smaken av Sverige
Scan står för svensk kvalitet i smak, hantverk och djuromsorg. Alla produkter från Scan kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Kärnan i Scan är hantverket och kontrollen över hela kedjan - från gården till bordet. Scans resa började för mer än 100 år sedan. Ända sedan dess har vi varit Smaken av Sverige. Läs mer på: www.scan.se.

OM HKSCAN

HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. De mest kända varumärkena i Sverige är Scan och Pärsons. Våra kunder finns inom detaljhandeln samt food service-, industri- och exportsektorerna. Våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar produkter till ca 50 länder. År 2014 hade HKScan en omsättning på cirka 2,0 miljarder euro och omkring 7 700 anställda.