Måttlig tillväxt för skånska elbranschen

Finansoron drabbar den skånska elteknikmarknaden hårdare än landet som helhet. När elbranschen väntas växa med 8 procent i år på riksplanet blir länets tillväxt måttliga 2 procent. Däremot hotas tillväxten av att företagen ser elektrikerbrist och tuffa avtalsförhandlingar framför sig, enligt Elektriska Installatörsorganisationens (EIO) senaste konjunkturprognos.

Bäst går det för skånska elteknikföretag som satsar på installationer inom industri och lager, som ökar med 70 procent i år för att sedan minska med 30 procent 2012. Även länets byggboom på bostadsmarknaden kommer elteknikbolagen del. I år växer segmenten nybyggnad av bostäder, ombyggnad av flerbostadshus och kontor och handel med 8-15 procent som ett resultat av investeringar i nya kvarter, hyresrätter och kontorsfastigheter.

Medan tillväxten på riksplanet mattas av 2012 räknar EIO med en tillväxttakt i Skåne på 3 procent. Bostadsrenoveringarna tar fart, medan industrin minskar investeringarna. Tillväxten är inte bara ojämnt fördelad mellan olika delar av branschen utan det finns också skillnader mellan skånska orter.

– Skillnaden i konjunkturutveckling mellan regioner och enskilda orter har blivit allt större, säger Johan Martinsson, bransch- och affärsutvecklingschef inom EIO. Blir den ekonomiska situationen i vår omvärld så dyster som det nu verkar under det kommande året kommer det att påverka både industrins investeringar och delar av svagströmsmarknaden. Vad som kan rädda situationen är om upprustningen av miljonprogrammets fastigheter kommer igång ordentligt.

Johan Martinsson säger också att ett problem som framkommer av konjunkturrapporten är de stora åldersavgångarna av elektriker och växande svårigheter att hitta ny kompetens – inte minst för att kunna dra nytta av den snabba teknikutvecklingen.

Men det är inte bara omvärldsproblemen och därmed troligen växande finansieringsproblem som oroar. Under vintern väntar avtalsförhandlingar och från LO-förbunden och inte minst Elektrikerförbundet kommer signaler som mera handlar om ”revansch” för de avtal som slöts i skuggan av den förra finanskrisen, än återhållsamhet för att rädda företag och jobb.

– Ska vi slippa utslagning av företag och jobb är det viktigt att vi hamnar rätt även den här gången, säger Åsa Kjellberg Kahn, EIO:s förhandlingschef.

– Våra avtal behöver också moderniseras. Det tjänar både företag och anställda på. Med avtal som innebär större flexibilitet blir affärsmöjligheterna fler och jobben tryggare. Vi vill också att avtalen ska underlätta rekrytering av ny kompetens. Branschen är i snabb utveckling och behöver mer än den traditionella elektrikerkompetensen.

Hela konjunkturprognosen finns tillgänglig på: http://www.eio.se/Media/Pressmeddelanden/Sidor/KonjunkturrapportHosten2011.aspx

Ytterligare information: Johan Martinsson, tel 08-762 74 91.