”Mer lugn mage med god mat” - Nu är uppföljaren till succékokboken för personer med IBS här.

Så många som 1,5 miljoner svenskar lider av magsjukdomen IBS (Irritable bowel syndrome), en folksjukdom som bland annat ger smärta, gaser och uppblåsthet. I januari lanseras uppföljaren till succén ”Lugn mage med god mat” - Sveriges första kokbok för personer med IBS-mage - som sålts i över 8 000 exemplar. Recepten är fortsatt fria från lök, vitlök, gluten och laktos och baseras på kostbehandlingen FODMAP - en metod som bevisligen ger tre av fyra personer lugnare mage.

Författare till kokböckerna i serien är Sveriges ledande expert på kostbehandling av IBS, Sofia Antonsson, som även har utbildat en stor del av landets dietistkår i ämnet. Sofia är legitimerad dietist och har hjälpt tusentals personer med IBS till bättre liv med hjälp av kostbehandlingen FODMAP.

-       Jag har behandlat över 3 000 IBS-patienter med FODMAP. Behandlingen går kort beskrivet ut på att ta bort de kolhydrater som jäser i tarmen. Metoden lindrar symtomen hos 75 procent av de som lider av IBS. Förändringen märks redan efter ett par veckor, säger Sofia Antonsson.

Svårt för personer med IBS att hitta recept

Många patienter med IBS tycker att det är svårt att hitta recept på god mat som håller magen lugn och har därmed svårt att variera sin kost och hitta glädje i matlagningen. Det är orsaken till att Sofia förra året tog fram Sveriges första kokbok för personer med IBS med enkla, inspirerande vardagsrecept anpassade till FODMAP. Uppföljaren innehåller 65 nya välkomponerade frukost-, lunch- och middagsrecept baserade på samma princip. Boken innehåller även fakta om IBS och FODMAP.

Boken ”Mer Lugn mage med god mat” finns att köpa i bokhandeln och nätbokhandeln från 1 januari 2015. Rekommenderat pris är 249 kronor.

För mer information kontakta:

Sofia Antonsson, dietist IBSfri

E-post:
sofia@ibsfri.com

Jeanette Steijer, dietist IBSfri

E-post:
sofia@ibsfri.com

Läs mer på www.ibsfri.se

Om IBSfri
Företaget IBSfri samt ibsfri.se och appen med samma namn drivs av dietisten Sofia Antonsson. IBSfri är ledande inom kostbehandling av IBS i Sverige med visionen att sprida kunskap om IBS så att fler kan bli hjälpta. Nyligen lanserade IBSfri även Sveriges första IBS-skola online.