Modeprofiler inspirerar till klädinsamling till förmån för Stockholms Stadsmission

Svenskarnas intresse för mode och kläder är som bekant stort. Dessvärre används bara en bråkdel av plaggen vi äger. Med hjälp av modeprofiler och artister som Emilia de Poret, Charlotte Perrelli och Pamela Bellafesta startar nu Stockholms Stadsmission en kampanj för att inspirera oss att rensa garderoben från plagg. Kläder som istället kan skänkas till second hand och göra gott för människor i utsatta situationer.

Nu kraftsamlar Stockholms Stadsmission för att uppmuntra till att lämna in kläder som ligger och dammar i garderoben. Till sin hjälp har organisationen fått stöd från några av landets största modeprofiler och folkkära artister. Charlotte Perrelli, Magdalena Graaf, Emilia de Poret, Per Nilsson och Pamela Bellafesta är några av de som redan skänkt sina kläder till förmån för Stockholms Stadsmission.

You’ll never wear that again – gamla Facebookfoton som gör gott
”You’ll never wear that again” kallas uppmaningen i den kampanj på Facebook som ska få fler att överväga att skänka kläder till second hand.

Med hjälp av Stockholms Stadsmissions applikation sorterar man, via sina gamla Facebook-bilder, ut vilka plagg man aldrig mer kommer att använda. Bilderna samlas sedan i ett fotogalleri som visar samtliga plagg som sorterats ut för att skänkas till Stockholms Stadsmission. Se mer på: www.youllneverwearthatagain.se

-       Vi hoppas inspirera fler att göra något bra med plagg de inte längre använder. Genom att skänka kläder till våra second handbutiker bidrar man till ett mer hållbart samhälle. Kläderna omvandlas till medel som vi använder i våra sociala verksamheter. Ett enkelt och miljövänligt sätt att hjälpa fler människor som lever i utsatta situationer, säger Yvonne Borg, kommunikations- och insamlingschef vid Stockholms Stadsmission.

Modeprofiler som stödjer kampanjen: Charlotte Perrelli, Magdalena Graaf, Emilia de Poret, Per Nilsson, Pamela Bellafesta, Viktor Frisk, Magnus Skogsberg, Johanna Garå, Fanny Staaf, Johanna Olsson och Hanna Pee.

220 miljoner outnyttjade plagg

• I svenska hem finns totalt 220 miljoner plagg som inte använts en enda gång under senast 12 månaderna
  • I Sverige har varje person i genomsnitt 31 plagg i garderoben som inte används
  • Kvinnor har 46 procent fler oanvända klädesplagg än män

Uträkning
Uträkningen av antalet oanvända klädesplagg i svenskarnas garderober har räknats ut genom att multiplicera det genomsnittliga antalet oanvända klädesplagg (30,9 ) med Sveriges befolkning - totalt
7 119 838 personer - i åldersgruppen 18–80 år per 31.12 2011 enligt SCB.
Källa: United Minds

Yvonne Borg, kommunikation- och insamlingschef, Stockholms Stadsmission
Tfn: 0704-25 64 28 Email: yvonne.borg@stadsmissionen.se

Om Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.