Nu är det dags att skicka in bidrag till Rödfärgspriset 2014

Med start i dag kan Sveriges arkitekter skicka in bidrag till arkitekturtävlingen Rödfärgspriset 2014. Alla typer av byggnader kan vara med och tävla om det prestigefyllda priset, där nutida modern design möter traditionell slamfärg - alltifrån villor och stugor till offentliga byggnader. Anmälan är öppen till och med 7 februari 2014.

Falu Rödfärg har delat ut Rödfärgspriset vartannat år sedan 2002 och nu har arkitekter i hela landet återigen chans att erövra priset.

-       Med Rödfärgspriset vill vi visa hur vår svenska nationalskatt har en alldeles speciell samverkan med modern arkitektur och kan få samtida arkitektur att lyfta. Falu Rödfärg passar lika bra på en villa i nyfunkis som på ladugårdsväggar. Det finns många byggnader i Sverige som är levande bevis på det, säger Johan Molin, vd Falu Rödfärg.

Förra årets vinnare av Rödfärgspriset var Villa Ekros, en familjevilla på Lidingö ritad av Marge Arkitekter. Publikpriset vann Lomar Arkitekter för Spritmuseum på Djurgården i Stockholm.

Tävlingsupplägg
Bidrag kan skickas in till och med 7 februari 2014. Samtliga inskickade bidrag bedöms av en jury som nominerar ca 20 bidrag till slutomgången. Juryn besöker samtliga nominerade och utser en slutlig vinnare som offentliggörs vid en prisceremoni i oktober 2014. Samtliga nominerade finalbidrag presenteras på Rödfärgsprisets webbsida under våren där allmänheten också under en period har möjlighet att rösta fram sin favorit till Publikpriset.

Jurymedlemmar

• Love Arbén, ordförande, arkitekt SIR SAR/MSA
  • Peder Alton, journalist, arkitekturkritiker
  • Elizabeth Hatz, arkitekt SAR/MSA, professor på KTH
  • Josefina Nordmark, arkitekt SAR/MSA

Tävlingsbidragen skickas in på www.rodfargspriset.se.

För ytterligare information vänligen kontakta
Love Arbén, juryordförande Rödfärgspriset, tfn 08-661 51 40.
Johan Molin, vd Falu Rödfärg, tfn 023-78 27 10.

Om Falu Rödfärg – Sveriges mest beprövade husfärg
Falu Rödfärg är svensk kulturhistoria på burk. Rödfärgens historik kan spåras ända till 1500-talet och idag är den ett lika naturligt val till arkitektritade villor och offentliga byggnader som till sommartorp och sjöbodar. Färgen är en naturprodukt med mycket låg miljöbelastning. Falu Rödfärgs pigment utvinns av slagg från Falu Gruva och har en unik sammansättning med bl a kiselsyra. Kiselkristallerna reflekterar lite av ljuset och får huset att leva i harmoni med omgivningen. Dessutom har pigmentet en extrem färgbeständighet. Egenskaper som bara originalet besitter.