Nu är det dags att skicka in bidrag till Rödfärgspriset 2016

Med start i dag kan Sveriges arkitekter skicka in bidrag till arkitekturtävlingen Rödfärgspriset 2016. Alla typer av byggnader kan vara med och tävla om det prestigefyllda priset, där nutida modern design möter traditionell slamfärg - alltifrån villor och stugor till offentliga byggnader. Anmälan är öppen till och med 19 februari 2016.

Falu Rödfärg har delat ut Rödfärgspriset vartannat år sedan 2002 och nu har arkitekter i hela landet återigen chans att erövra priset.

-       Med Rödfärgspriset vill vi visa hur vår svenska nationalskatt har en alldeles speciell samverkan med modern arkitektur och kan få samtida arkitektur att lyfta. Falu Rödfärg passar lika bra på en villa i nyfunkis som på ladugårdsväggar. Det finns många byggnader i Sverige som är levande bevis på det, säger Johan Molin, vd Falu Rödfärg.

Vinnare av Rödfärgspriset 2014 var Ängsvillan i Nacka ritad av Jonas Bohlin i samverkan med Anders Landström. Publikpriset vann Lennart Köpsén för området Frösö Ängar i Östersund.

Tävlingsupplägg
Bidrag kan skickas in till och med 19 februari 2016. Samtliga inskickade bidrag bedöms av en jury som efter bedömningen nominerar ett antal bidrag till finalistomgången. Juryn besöker samtliga nominerade och utser sedan en slutlig vinnare som offentliggörs vid en prisceremoni under hösten 2016. Samtliga finalbidrag presenteras på Rödfärgsprisets webbplats, www.rodfargspriset.se i vår. Där har allmänheten även under en tid möjlighet att rösta fram sin favorit till Publikpriset.

Jurymedlemmar

• Love Arbén, ordförande, arkitekt SIR SAR/MSA
  • Peder Alton, journalist, arkitekturkritiker
  • Elizabeth Hatz, arkitekt SAR/MSA, professor på KTH
  • Josefina Nordmark, arkitekt SAR/MSA

Alla tävlingsbidrag skickas in på www.rodfargspriset.se.

För ytterligare information vänligen kontakta
Love Arbén, juryordförande Rödfärgspriset, tfn 08-661 51 40.
Johan Molin, vd Falu Rödfärg, tfn 023-78 27 10.

Om Falu Rödfärg
I över 250 år har Falu Rödfärg tillverkats enligt samma grundrecept, med det unika, naturpigmentet från Falu Gruva. Den mineralrika färgen ger skyddande och bevarande egenskaper på trä och pigmentets naturliga kiselkristaller ger en äkta lyster åt alltifrån sjöbodar, torp och lador till offentliga byggnader och arkitektritade villor. Namnet Falu Rödfärg är lagligt skyddat och får endast användas på färg som innehåller pigment från Falu gruva. Vår välkända logga med den röda husgaveln registrerades som varumärke 1972, men färgen har tillverkats hos oss sedan 1764. Varumärket garanterar att innehållet är Falu Rödfärg – ett svenskt underverk som är modernt i alla tider.