Nu får matnördarna en egen community

Hemmakockar med ambitioner har fått en egen sajt: Professional Secrets tar med medlemmarna bakom kulisserna på några av landets bästa restauranger.

Proffsen lär ut sina knep
Målet är att sprida professionella kockars kunskaper: Hur man känner igen de bästa råvarorna och lagar godare mat genom att använda de bästa teknikerna och metoderna.

– Matlagning som underhållning är hett, men verklig kunskap om hur man lagar mat är hetare, säger grundaren Niklas Wakeus.

Kött först ut
Första steget i lanseringen handlar om kött och baskunskaper. Fisk, grönsaker, såser, med mera, står på tur.

Utöver hemsidan professionalsecrets.com finns en kostnadsfri app – både iOS och Android – som hjälper användaren att hitta, välja, förvara, förbereda, laga och servera kött som proffsen. Även medlemskapet är gratis.

Kunskapen tillbaka till folket
Genom Professional Secrets kan matnördar dela sitt intresse för matlagning med likasinnade, men ambitionen är att medlemmarna verkligen ska bli duktigare i köket.

I svenska hem vet man idag mindre än någonsin om råvaror och om hur man handskas med dem. Professional Secrets menar att den här kunskapen har bevarats av kockarna i de bästa restaurangköken och att den behöver spridas.

– Kunskap om mat gör det inte bara ännu roligare att stå i köket, den leder även till val som har en positiv påverkan på vår hälsa, på djurhållningen och på miljön, menar Niklas Wakeus.

Matkunskap trendigare än någonsin
Enligt rapporten ”Future Shopping, Cooking and eating 2012” som genomförts av Kairos Future i samarbete med Ridderheims och Falbygdens så ökar intresset för råvaror och matlagning från grunden. Man vill slösa mindre och husmorskunskapen kommer till heders igen. En parallell trend är att kök av professionell standard allt oftare installeras i privata hem.

För mer information kontakta:
Niklas Wakeus, grundare Professional Secret
Tfn: 08 -704 91 00
Mobil: 0703- 48 63 37
Mail: niklas.wakeus@professionalsecrets.com

Hans Langenskiöld, grundare Professional Secret

Tfn: 08- 704 91 00
Mobil: 0708- 43 75 12
Mail: hans.langenskiold@professionalsecrets.com

Om Professional Secrets
Professional Secrets gör det ännu roligare att laga mat genom att sprida professionella kockars kunskaper och ”hemligheter”. Medlemmarna är konsumenter som är lite mer intresserade av matlagning än andra, de som trendanalytikerna ibland kallar ”Foodies”. Ett mål med Professional Secrets är att återföra den kunskap om råvaror och matlagning från grunden som har gått förlorad i svenska hushåll men som hålls vid liv av hårt arbetande kockar i de bästa restaurangköken. Läs mer på professionalsecrets.com eller ladda ner appen ”PS Kött”.