Nu har vi levererat Diesel Bio+ till 300 OKQ8-stationer i Sverige:Lägre CO2-utsläpp när du tankar diesel på OKQ8

Med start i juli ökade OKQ8 andelen förnybart i sin diesel från 7 till 22 procent. Dieseln med den högre inblandningen, Diesel Bio+, bidrar med 15-20 procent växthusgasreduktion per såld liter och finns nu på ca hälften av alla OKQ8-stationer runt om i hela landet.

Diesel Bio+ är en förnybar syntetisk högkvalitativ fossil diesel som passar alla dieselfordon, oavsett årsmodell. Tekniska fördelar med den förnybara dieseln är att motorn svarar snabbare på gaspådrag, ger en mjukare gång och förbättrade kallstarter, men framför allt bidrar den till minskade CO2-utsläpp.

-        Diesel Bio+ är ytterligare ett sätt för OKQ8 att aktivt bidra till att minska klimatbelastningen från trafik och transporter. Med den nya dieseln kan vi få ner de totala utsläppen på de svenska vägarna utan att påverka kundens plånbok eller fordonets prestanda, säger Andréa Haag, hälsa-, miljö- och säkerhetschef på OKQ8.

22 procent inblandning av syntetisk diesel
OKQ8:s diesel består nu av 22 procent förnybar inblandning. 15 procent av inblandningen är en syntetisk diesel som producerats på rapsolja och slaktavfall och till det låginblandas 7 procent RME. Diesel Bio+ fungerar lika bra året runt tack vare goda köldegenskaper.

Den syntetiska dieseln är helt fri från både svavel och aromater och har ett högre cetantal, vilket betyder att motorn svarar snabbare på gaspådrag och ger en mjukare gång. För äldre dieselfordon så kan även utsläppen av hälsoskadliga dieselavgaser minska.

Första steget mot en fossilfri diesel
-       Med Diesel Bio+ visar vi att man kan minska utsläppen från dagens fordon. Dessutom kan vi redan på kort sikt öka den förnybara inblandningen ytterligare. Vår ambition på längre sikt är att ta fram en helt fossilfri diesel. Utmaningen där är att utvinna tillräckliga mängder biomassa utan att flytta över miljöproblemen till nya områden, och där har vi ingen helhetslösning idag, avslutar Andréa Haag.

Idag finns Diesel Bio+ att tanka på ca hälften av OKQ8:s 750 stationer med en spridning över hela landet, inklusive 33 stationer för tyngre trafik (IDS). Det betyder en växthusgasreduktion på 75 000 dieselbilars utsläpp per år jämfört med dagens biodrivmedel hos OKQ8. Utsläppen kommer att minska ytterligare framöver då OKQ8 fortsätter att öka volymen förnybart i dieseln på stationer runt om i landet.

För mer information vänligen kontakta:
Andréa Haag, hälsa-, miljö- och säkerhetschef OKQ8

E-mail: andrea.haag@okq8.se

OKQ8 - för hela livet med bilen
OKQ8 är ett av Sveriges största drivmedelsföretag med cirka 750 stationer över hela landet. De bemannade stationerna tillhandahåller ett komplett service- och produktutbud som biltillbehör, hyrbilar, dagligvaror och Fastfood. På många stationer finns biltvätt och Tvätta Själv-hallar liksom verkstad och däck. OKQ8 är marknadsledande vad gäller tillgänglighet, expertis och utbud för bilen.
OKQ8 har en historia av att vara först med mer miljö- och klimatanpassade drivmedel såsom Etanol och RME. Företaget bygger även ut biogasnätet samt infrastrukturen för el som drivmedel och tillhandahåller snabbladdstolpar för elbilar på sina stationer. 2011 och 2012 har OKQ8 utsetts till Sveriges mest hållbara bensinbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands. Läs mer på www.okq8.se.