Nu lanseras den första patientportalen om sjukdomen myom

20-40 procent av kvinnor mellan 18-51 år får någon gång i livet myom - muskelknutor i livmodern, av dessa kvinnor får upp till hälften symtom av sina myom. Ändå är kunskapen och kännedomen om myom och dess symtom låg bland allmänheten och även till viss del inom vården. Nu lanseras patientportalen Myomguiden, som ger kvinnor som har eller tror sig lida av myom, information om symtom och behandlingsalternativ. Den innehåller även livsberättelser från kvinnor som har myom och fakta om vilka besvär man ska vara uppmärksam på.

Är det normalt att blöda så mycket som jag gör och ha så ont under mensen? Är myom farligt och hur vanligt är det? Hur vet jag om jag har myom och vilka behandlingar finns? Det är bara några av de frågor som Myomguiden.se ger svar på. Myom drabbar 20-40 procent av kvinnor mellan 18-51 år. En del besväras inte alls av myomen eftersom de inte alltid ger symtom, medan andras liv vänds upp och ner då den inverkar på relationer, arbete och fritid.

Kvinnor lider i onödan
- Alla kvinnor som inte använder preventivmedel har mens. Inställningen till mens är ofta att det ”bara är att stå ut” och att ”det är naturligt att blöda och ha ont”, även om en del har kraftiga mensblödningar och mer smärta än vad som kan anses vara normalt. Acceptansen gör att många kvinnor lider i onödan, i många fall i flera år, utan att de söker hjälp. Många vet inte att dessa besvär är de vanligaste symtomen på myom, säger Helena Kopp Kallner, överläkare med dr, Danderyds Sjukhus.

Utmärkande symptom
Myom är knutor av muskelceller och bindväv som uppstår i livmoderns muskelvävnad, det är vanligt och drabbar kvinnor i fertil ålder. Vanliga symtom är kraftiga blödningar, blodbrist, lågt järnvärde, magsmärtor och täta behov av att kissa. Myomen kan i vissa fall även vara en bidragande faktor till att det är svårare för en kvinna att bli gravid.

Lite information om myom på nätet
– Även om sjukdomen är utbredd och en del kvinnors liv påverkas negativt i form av försämrad livskvalitet är kunskapen om den låg. Det finns väldigt lite information om myom på nätet. Vi vill bidra till att öka medvetenheten, så att fler kvinnor förstår att de kan - och bör - söka hjälp, säger Mats Jonsson, vd för Gedeon Richter Nordics, som arbetar för att ge kvinnor ett bättre liv.

Läkemedelsbolaget Gedeon Richter arbetar för kvinnors hälsa och är initiativtagare till Myomguiden.se. Den europeiska portalmotsvarigheten går under namnet fibroidsconnect.com. Under våren sker även en lansering av Myomguiden i Nordens övriga länder: Danmark, Norge och Finland.

För mer information om Myomguiden, myom och behandlingsalternativ kontakta:
Mats Jonsson, vd för Gedeon Richter Nordics, telefon 073-320 65 29
mejl mats.jonsson@gedeonrichter.eu

Om Gedeon Richter
Gedeon Richter arbetar för kvinnors hälsa - för att ge kvinnor ett bättre liv. I Norden erbjuder företaget läkemedel och driver forskning inom gynekologi. Även om Gedeon Richter, med huvudkontor i Ungern, i dag har över 11 000 medarbetare i fler än 100 länder är företaget i grunden samma personliga, passionerade bolag som apotekaren med samma namn grundade 1901. I Norden arbetar totalt 24 anställda.