Nu öppnar Printz - Sveriges första riktiga korvrestaurang - Korv på en helt ny nivå i en avskalad miljö där minsta detalj är specialdesignad

Den nyöppnade restaurangen Printz har en matsal, en mathall, en grill, en bar, en ölhall och en deli. I hjärtat av restaurangen ligger korvmakeriet, där alla korvar som serveras stoppas för hand. Även interiören är genuin med material som bränd ask, koppar, skinn, glas, kalksten och marmor. I stort sett alla inredningsattribut är ritade från grunden med material och tillverkning hämtade från svensk hantverksindustri. Till exempel har Niclas Hoflin och Rubn i Vittjö formgivit 13 olika armaturer speciellt för restaurangen.

Printz är genomtänkt i minsta detalj; i interiör, i upplevelse och i menyutbud. I interiören har alla överflödiga detaljer skalats bort till fördel för en rofylld miljö att umgås och slappna av i. Istället får omsorgsfullt utvalda material ta en självklar plats; bland annat bränd ask, koppar, skinn, glas, kalksten och marmor. Upplevelsen för gästerna sträcker sig från atmosfär och känsla till hantverk och tillagning. På menyn finns växelvis ett 100-tal egna korvar - på kött, fågel, fisk, skaldjur och grönsaker. Naturligtvis serveras även rätter utan inslag av korv.

Initiativtagare till Printz är Ricard Constantinou, som även har skapat framgångskoncepten Panini Internazionale och nyöppnade K25 i Stockholm, Sveriges första mat- och restauranghall.

- Vi vill vara en restaurang där gästen snabbt förstår att inget har lämnats åt slumpen. I en genomtänkt miljö blir detaljerna desto viktigare. För att ge ett exempel är alla snickerier inklusive minsta lilla bricka och skärbräda formgivna speciellt för restaurangen. Dessutom har Niclas Hoflin och Rubn i Vittjö har designat 13 olika armaturer för Printz, säger Ricard Constantinou.

- Printz har avstamp i Slakthusområdets långa korvtradition. Genom att själva tillverka och servera korv av högsta kvalitet hoppas vi att korven ska återfå sitt goda anseende, fortsätter han.

Korvakademiens rum - ett rum i rummet

I restaurangens korvmakeri sker all korv- och salamitillverkning, detaljstyckning och hängmörning. Väggarna består av glas så att gästerna med egna ögon kan se korven bli till. I matsalen sitter gästerna mer avskilt. Här är korvarna stoppade med bland annat hummer, pilgrimsmusslor och rådjur. Det går även att låna Korvakademiens rum med 6 till 12 sittplatser. I mathallen sitter man vid långbord eller mindre bord och beställer en egen rätt eller delar flera rätter med sitt sällskap. I grillen finns allt som hör den klassiska korvgrillen till, men på en helt ny nivå med egentillverkade tillbehör som till exempel åtta sorters senap, nio sorters ketchup och sju sorters majonnäs. I baren, där det serveras runt 25 sorters fatöl och uppåt 350 ölsorter på flaska, finns unika kylrum med glasdörrar för att gästen tillsammans med Printz barmästare ska kunna gå in och välja ut sin öl. En del av öllistan består av svenska mikrobryggerier, cuvée och vintageöl. I ölhallen utlovas glad stämning och mycket öl, bland annat från flera utvalda mikrobryggerier. Företag kan boka skräddarsydda konferenser och event med inslag av olika typer av provningar.

Printz interiör och grafiska profil har skapats i samarbete med Öyvind Nystad och Hilde Steen Aamodt på norska Reactor.

Printz ligger vid Slakthusområdet, i nya mat- och nöjeskonceptet Tolv Stockholm i direkt anslutning till nybyggda Tele 2 Arena. Närmaste tunnelbanehållplats är Globen.

Exempel från menyerna i Printz mathall, matsal och grill.

MATHALLEN

Förrätt

Syrad torsk med sallad av äpple, valnötter, betor och örter

Varmrätter